Tieto övertar Ericssons forsknings- och utvecklingsenhet för radioaccessnätverk i Ukraina

Tieto har kommit överens med Ericsson om att överta Ericssons verksamhet för forskning och mjukvaruutveckling för radioaccessnätverk-tjänster (Radio Access Networks, RAN) i Lviv, Ukraina. Företagens starka samarbete fördjupas nu genom att Tieto fortsätter att tillhandahålla tjänster för forskning och utveckling åt Ericsson, liksom etablering av verksamhet för andra kunder. Transaktionen är en del av Tietos ambition att stärka sin position som ledande global serviceleverantör inom forskning och utveckling av mjukvara.

Transaktionen omfattar cirka 150 anställda baserade i Lviv, Ukraina, och som kommer att erbjudas anställning inom Tieto. Det djupa samarbetet mellan Ericsson och Tieto inleddes 2002 och har bland annat involverat leverans av radioaccessnätverkstjänster. Tieto planerar att utöka verksamheten i Lviv under de kommande åren, samt att utveckla nya lösningar och tjänster för fler kunder inom olika branscher.

– Transaktionen innebär ett viktigt steg för Tieto och det blir en möjliggörare för fortsatt tillväxt och stärkt konkurrenskraft inom områden så som 5G, IoT, automatisering och smarta enheter. Vår starka expertis inom forskning och utveckling inom mjukvara skapar en stabil grund för att stödja Ericssons affärstillväxt och vår gemensamma framgång. De anställda i Lviv besitter unik kompetens i områden så som kundengagemang, RAN-applikationer samt forskning och utveckling för mjukvara, vilket passar våra behov utmärkt. Vi välkomnar alla anställda till Tieto och kommer nu att fokusera på att möjliggöra en smidig övergång för samtliga involverade, säger Tom Leskinen, Head of Tieto Product Development Services (PDS).

– Vi är glada att kunna utöka vårt samarbete med Tieto inom mjukvaruutveckling. Genom att använda Tietos starka erfarenhet av effektiv global leverans säkerställer detta avtal både prestanda och stabilitet i våra 2G-leveranser, samtidigt som det innebär nya spännande möjligheter för våra kolleger i Lviv, säger Joakim Sorelius, Head of Ericsson’s Networks R&D.

Transaktionen förväntas slutföras under tredje kvartalet 2019 under förutsättning att godkännande ges från berörda myndigheter. Värdet på transaktionen är inte offentligt.

För mer information, vänligen kontakta:

Tom Leskinen, Head of Product Development Services, Tieto, tel. +358 50 558 8942, tom.leskinen(at)tieto.com

Kia Haring, Head of Communications, Tieto, tel. +358 40 765 3700, kia.haring(at)tieto.com

Tieto Product Development Services (PDS) möjliggör kommunikationsinfrastruktur för att skapa nästa generations lösningar inom IoT, mobila enheter och nätverk. Tillsammans med våra partners levererar vi chipset, mjukvaru- och servicelösningar för 5G och IoT. Tieto PDS har varit en pålitlig teknikutvecklings- och systemintegrationspartner för telekomindustrin i över 20 år.

Tieto vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem. www.tieto.se