Tieto tar Varma till molnet – avtal om förnyelse av IT-tjänster

Tieto och pensionsförsäkringsbolaget Varma har tecknat ett nytt avtal om leverans av IT-tjänster. Utöver traditionella kapacitets-, kommunikations- och nätverkslösningar täcker det femåriga kontraktet även Tietos molntjänster. Avtalet är en utökning av det avtal som tecknades år 2009.

Samarbetet ger Varma flexibla möjligheter att använda såväl kapacitet- och produktivitetstjänster som Paas-lösningar i molnet. Med molntjänsterna kommer Varma att kunna dra nytta av det offentliga och privata molnets bästa egenskaper.

”Tjänsternas driftssäkerhet är vår främsta prioritet. Vår strävan att erbjuda branschens mest prisvärda pensionskostnader kräver förnyelse och kostnadseffektiva lösningar. Tieto erbjöd den bästa paketlösningen för verksamheten, genom en bra mix av beprövade tjänster och nya, mer flexibla lösningar”, berättar Varmas informationschef Tiina Kurki.

”Vi är stolta över det förtroende Varma visat oss och glada över att få förmånen att vidareutveckla det finska pensionssystemet och göra det ännu mera innovativt i samarbete med Varma. Tieto är pionjär inom tjänsteleveranser på pensionsområdet i Finland och den ledande leverantören av molntjänster i Norden”, framhåller Christian Segersven, ansvarig för affärsområdet Financial Services i Finland.

Molntjänster har varit den affärsverksamhet hos Tieto som vuxit snabbast under det gångna året. År 2020 väntas upp till 80 procent av Tietos omsättning inom Managed Services utgöras av molntjänster. Tieto är Nordens största leverantör av molntjänster.

Mer information:

Christian Segersven, direktör, Tieto, tel. 050 311 2486
Tiina Kurki, informationschef, Varma, tel. 040 550 6336

Varma är den största arbetspensionsförsäkraren och privata placeraren i Finland. Bolaget ansvarar för för cirka 870 000 personers arbetspensionsskydd inom den privata sektorn 2013 uppgick Varmas premier till 4,3 miljarder euro och bolaget betalade ut 4,8 miljarder euro i pensioner. Värdet av Varma i juni 2014 uppgick till 39,6 miljarder euro. www.varma.fi miljarder euro. www.varma.fi

Tieto är Nordens största IT-tjänsteföretag och erbjuder helhetslösningar för näringsliv och offentlig sektor samt produktutvecklingstjänster inom kommunikations- och inbyggd programvaruteknik. Företaget verkar på global nivå inom produktutveckling samt via globala leveranscenter. Vårt mål är att utveckla företag och samhälle med hjälp av IT samt skapa möjligheter för våra kunder att transformera sina verksamheter. Vi tror på utveckling och resultat som märks. Tieto grundades 1968 och har huvudkontor i Helsingfors. Vi är cirka 14 000 anställda i över tjugo länder och har en omsättning på cirka 1,6 miljarder euro. Aktien är noterad på NASDAQ OMX i Helsingfors och Stockholm. www.tieto.com