TietoEnator installerar globalt nätverk av arbetsstationer åt Fortum

TietoEnator installerar globalt nätverk av arbetsstationer åt Fortum TietoEnator har fått i uppdrag av det nordiska energiföretaget Fortum att installera bolagets samtliga 10,000 arbetsstationer och fler än 250 kontorsservrar runt om i världen, detta i enlighet med företagets nya standard för arbetsstationer. Standardiseringen av det globala nätverket innebär att alla befintliga och nya arbetsstationer och servrar anpassas till företagets nya IT- standard. Fortum och TietoEnator har redan samarbetat under flera år i olika projekt. Det nya avtalet innebär att TietoEnator både levererar ett nytt informationssystem samt tar över drift och hantering av flera IT- infrastruktursystem. - Fortum skapar nu en enhetlig plattform för arbetsstationer som gäller för hela koncernen. Systemet, som är baserat på ny teknologi, kommer att öka effektiviteten samt skapa ett ramverk för betydelsefulla besparingar inom livscykelkostnader för arbetsstationsmiljön. Vårt beslut att ge TietoEnator uppdraget att ta hand om detta krävande start-up projekt, var följden av en grundlig urvalsprocess, säger Jouni Keronen, CIO för Fortum. - Avtalet ger TietoEnator möjlighet att kombinera vårt tekniska kunnande och projektkompetens, med vårt kunddrivna sätt att arbeta. Tack vare vår globala närvaro i många länder kan vi också säkerställa en stabilitet i projektet, samtidigt som vi använder oss av lokal personal, säger Markku Isotupa, Director, TietoEnator. För ytterligare information, kontakta: Jouni Keronen, CIO, Fortum Oyj, tel. +358 10 453 4881 Markku Isotupa, Director, TietoEnator Corporation, tel. +358 9 8626 1545 Med 12.000 anställda och en årlig omsättning motsvarande cirka 1,1 miljarder euro, är TietoEnator en ledande leverantör av värdeadderande IT-tjänster i Europa. TietoEnator erbjuder konsulttjänster, utveckling, drift och förvaltning av sina kunders affärsverksamheter i den digitala ekonomin. Koncernens tjänster bygger på en kombination av djup branschkunskap och IT-expertis. www.tietoenator.com Fortum är ett av de ledande energibolagen i Norden. När det gäller eldistribution och elförsäljning samt produktion av kraft och värme är Fortum näst störst i Norden. Fortum är marknadsledande i Östersjöregionen vad gäller framställning och marknadsföring av högkvalitativa och miljöanpassade oljeprodukter. Fortums omsättning år 2001 uppgick till 10 410 miljoner euro. Medelantalet anställda var 14 800. www.fortum.com TIETOENATOR ABP DISTRIBUTION Centrala media ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/17/20021217BIT00050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/17/20021217BIT00050/wkr0002.pdf