TietoEnators och YLE:s samägda bolag startar verksamheten den 1 januari 2003

TietoEnators och YLE:s samägda bolag startar verksamheten den 1 januari 2003 YLE:s och TietoEnators samägda bolag, TietoEnator Broadcasting IT Oy, startar verksamheten den 1 januari 2003. Avtalet tecknades av TietoEnators koncernchef Matti Lehti och YLE:s verkställande direktör Arne Wessberg fredagen den 20 december 2002. Seppo Järvinen, som tidigare ledde TietoEnators mediaenhet i Finland, blir verkställande direktör i det nya samägda bolaget. TietoEnator Broadcasting IT Oy kommer att svara för systemutveckling och driftstjänster inom YLE. Avsikten är också att utveckla nya IT-baserade elektroniska tjänster för radio- och TV-verksamhet. Det samägda bolaget får 82 IT-experter från YLE och sex från TietoEnator. TietoEnator äger 80 procent av företaget medan YLE:s andel uppgår till 20 procent. Verksamheten koncentreras i början till TietoEnators affärsområden Telecom & Media samt Processing & Network. Omsättningen det första året väntas uppgå till 12 miljoner euro och värdet på de transfererade anläggningstillgångarna uppskattas vara 4,6 miljoner euro vid årets början. De nu aktuella arrangemangen innebär att TietoEnator stärker sin ställning som Nordens ledande IT-företag inom mediebranschen. För ytterligare information, kontakta: TietoEnator, Seppo Järvinen, verkställande direktör för TietoEnator Broadcasting IT Oy, tel. +358 9 8626 0270, +358 400 833412 TietoEnator, Timo Hammar, direktör för Media-enheten, tel. +358 3 235 9200, +358 40 709 2090 YLE, Arne Wessberg, verkställande direktör, tel. +358 9 1480 5001 YLE, Jorma Laiho, direktör för YLE Teknik, tel. +358 9 1480 5060 Med nästan 12.000 anställda och en årlig omsättning motsvarande cirka 1,1 miljarder euro, är TietoEnator en ledande leverantör av värdeadderande IT-tjänster i Europa. TietoEnator erbjuder konsulttjänster, utveckling, drift och förvaltning av sina kunders affärsverksamheter i den digitala ekonomin. Koncernens tjänster bygger på en kombination av djup branschkunskap och IT-expertis. www.tietoenator.com Rundradion Ab (YLE) är ett aktiebolag som bedriver heltäckande allmännyttig televisions- och radioverksamhet. Om bolagets uppgifter, verksamhet och finansiering stadgas i lag. Rundradion bildar en koncern tillsammans med sitt dotterbolag Digita Ab, som ansvarar för distributionen. Rundradion Ab:s huvuddelägare är staten. Koncernens omsättning är 381 miljoner euro och personalantalet 4100. www.yle.fi TIETOENATOR ABP DISTRIBUTION Helsingfors Börs Stockholmsbörsen Centrala media ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/20/20021220BIT00370/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/20/20021220BIT00370/wkr0002.pdf