TietoEnators Optionslån 2000

TIETOENATOR ABP BÖRSANMÄLAN 19.12.2002 KL 14.30 1 (2) TietoEnators Optionslån 2000 År 2000 erbjöd TietoEnator Abp ("TietoEnator" eller "Bolaget") ett optionslån för teckning av personalen, ledningen och av TietoEnators dotterbolag. Optionslån till personalen tecknades av 6.264 anställda. Optionslån till ledningen tecknades av 159 direktörer och av Bolagets dotterbolag. För varje optionslåneandel med ett nominellt värde av EUR 150 eller SEK 1.350 har tecknare som tillhör personalen tilldelats 395 optionsrätter. För varje optionslåneandel med ett nominellt värde av EUR 100 har tecknare som tillhör ledningen tilldelats till 100 optionsrätter. Varje optionsrätt ger innehavaren rätt att teckna en (1) aktie i TietoEnator. Teckningspriset är 54,50 EUR per aktie. Till följd av teckningen kan antalet aktier i Bolaget öka med högst 3.700.000 nya aktier. Aktierna kan tecknas under perioden från den 2 maj 2003 till den 31 maj 2006. ¼ av optionsrätter som tilldelats direktörer och dotterbolaget har markerats med bokstaven A, ¼ med bokstaven B, ¼ med bokstaven C och ¼ med bokstaven D. Teckningstiden för dessa optionsrätter börjar: - den 2 maj 2003 avseende optionsrätt A; - den 24 oktober 2003 avseende optionsrätt B; - när den första delårsrapporten har publicerats under år 2004 avseende optionsrätt C och - när den tredje delårsrapporten har publicerats under år 2004 avseende optionsrätt D 2004. Teckningstiden för alla optionsrätter upphör den 31 maj 2006. TietoEnators styrelse har bestämt att aktieteckningen skall äga rum hos PCA Corporate Finance Oy, Södra kajen 12, 00130 Helsingfors, Finland för de optionsrätter som noterats i det finländska värdeandelssystemet, samt hos Svenska Handelsbanken AB (publ), SE-106 70 Stockholm, för sådana optionsrätter som noterats i det svenska värdepapperssystemet. Närmare instruktioner om aktieteckningen i såväl det finländska som det svenska värdepapperssystemet kommer att ges ut innan teckningsperioden inleds. TietoEnators styrelse har vidare beslutat ansöka om börsnotering för - optionsrätter knutna till personalens optionslån samt optionsrätterna serie A tillsammans som en huvudserie under namnet TietoEnator Optionsrätter 2000 från och med den 2 maj.2003 och - optionsrätterna serie B, C och D som tilläggsposter till huvudserien TietoEnator Optionsrätter 2000 i samband med att teckningstiden för respektive serie har börjat, samt - de aktier som tecknats med stöd av TietoEnator Optionsrätter 2000 på Helsingfors Börsens huvudlista och på Stockholmsbörsen. De nya aktier som tecknas med stöd av optionsrätter kommer inte att listas separat. Tidsplanen för notering på Helsingfors Börsen för aktier som tecknats med stöd av optionsrätter 2000 i det finländska värdepapperssystemet under år 2003 är enligt följande: - aktier som har tecknats fram till och med den 2 juni 2003 kommer att noteras ungefär den 5 juni 2003 - aktier som har tecknats fram till och med den 4 augusti 2003 kommer att noteras ungefär den 7 augusti 2003 - aktier som har tecknats fram till och med den 6 oktober 2003 kommer att noteras ungefär den 9 oktober 2003 - aktier som har tecknats fram till och med den 1 december 2003 kommer att noteras ungefär den 4 december 2003 - aktier som har tecknats fram till och med den 31 december 2003 kommer att noteras ungefär den 7 januari 2004 Tidsplanen för notering på Helsingfors Börsen för aktier som tecknats med stöd av optionrätter 2000 i det svenska värdepapperssystemet under er 2003 är enligt följande: - aktier som har tecknats fram till och med den 23 maj 2003 kommer att noteras ungefär den 5 juni 2003 - aktier som har tecknats fram till och med den 25 juli 2003 kommer att noteras ungefär den 7 augusti 2003 - aktier som har tecknats fram till och med den 26 september 2003 kommer att noteras ungefär den 9 oktober 2003 - aktier som har tecknats fram till och med den 24 november 2003 kommer att noteras ungefär den 4 december 2003 - aktier som har tecknats fram till och med den 31 december 2003 kommer att noteras ungefär den 15 januari 2004 Tidsplanen för notering på Helsingfors Börsen för aktier som tecknats med stöd av optionsrätter 1999 och 1998 i det finländska värdepapperssystemet under år 2003 är enligt följande: - Aktier som har tecknats fram till avstämningsdagen för utdelning, inberäknad denna dag, kommer att noteras ungefär på den tredje bankdagen efter avstämningsdagen för utdelning. Om bolagsstämman inte fattar beslut om vinstutdelning kommer aktier som har tecknats fram till dagen för bolagsstämman, inberäknad denna dag, att noteras ungefär på den tredje bankdagen efter bolagsstämman. - Annars är tidsplanen densamma som för aktier som har tecknats med stöd av optionsrätter 2000 i det finländska värdepapperssystemet (enligt vad som angivits ovan). Tidsplanen för notering på Helsingfors Börsen för aktier som tecknats med stöd av optionsrätter 1999 i det svenska värdepapperssystemet under år 2003 är enligt följande: - Aktier som har tecknats fram till och med den 17 mars 2003 kommer att noteras ungefär på den tredje bankdagen efter avstämningsdagen för utdelning. Om bolagsstämman inte fattar beslut om vinstutdelning kommer aktier som har tecknats fram till dagen för bolagsstämman, inberäknad denna dag, att noteras ungefär på den tredje bankdagen efter bolagsstämman. - Annars är tidsplanen densamma som för aktier som har tecknats med stöd av optionsrätter 2000 i det svenska värdepapperssystemet (enligt vad som angivits ovan). Tidsplanen för notering på Helsingfors Börsen för aktier som tecknats med stöd av optionsrätter 1999/2003 i det svenska värdepapperssystement under år 2003 är enligt följande: - aktier som har tecknats fram till och med den 30 maj 2003 kommer att noteras ungefär den 4 augusti 2003 - TIETOENATOR ABP DISTRIBUTION Helsingfors Börs Stockholms Fondbörs Centrala media ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/19/20021219BIT01000/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/19/20021219BIT01000/wkr0002.pdf