Miljösmart företagsidé framtidssäkras med AI

Under det gångna året har alltfler sökt sig ut i naturen, vilket medfört en ökad medvetenhet om hur viktigt det är att motverka nedskräpning och värna om miljön. TiksPacs gröna verksamhet har märkt ett uppsving och nu möter man framtiden med nya innovationer. TiksPacs lanserar nu sin digitala AI-baserade skylt i Falkenbergs kommun!

I TiksPacs nya innovation har den statiska mediaytan med logos bytts ut mot en "digital skylt", genom vilken företag och kommunen kommer att kunna kommunicera med invånarna på ett helt nytt sätt. Det blir mer dynamiskt med byte av meddelanden och dekaler, samtidigt som exponeringsmöjligheten för företagen förbättras. Stationerna drivs av solceller som laddar ett batteri och styrs av en rörelsedetektor som gör att skylten aktiveras när någon kommer inom ett visst avstånd.

–TiksPac använder AI-teknik i de nya stationerna, vilka med hjälp av en sensor i realtid bedömer ålder och kön på den som står vid skylten. Baserat på det kan skylten förmedla skräddarsydda budskap från företag som främst vill nå just den demografin. På detta vis ökar vi förutsättningarna för att det blir ett positivt möte mellan mottagare och företaget som skickar budskapet.

Integritetsmässigt möter den nya lösningen inga hinder, då inga bilder tas och ingen information sparas. Under 2021 kommer de nya stationerna att sättas upp i ett antal utvalda kommuner i Sverige.

–Detta blir ett naturligt nästa steg i verksamheten. Vi har en platå av väletablerad verksamhet men ska vi komma vidare så är det digitaliseringen som kommer att driva oss mot framtiden. Vi blir några av de första i världen med att kombinera ett analogt förfarande med en digital exponering. I ett miljöpositivt sammanhang är TiksPac ensamma om detta.

Under senhösten 2021 avser TiksPac lansera sina digitala skyltar i ett strategiskt viktigt land som premierar innovationer, hållbarhet och global obundenhet. Detta är något som kommer driva värdet i bolaget framöver.

Dejan Shabacker
Dejan.Shabacker@tikspac.com

Genom TiksPacs olika miljökoncept tillhandahålls miljöstationer med miljövänliga påsar som är kostnadsfria för användarna. Inom det ursprungliga konceptet med hundpåsar finansieras verksamheten av företag som köper en mediaplats på stationerna och därmed visar sitt engagemang för sin lokala närmiljö (CSR). Konceptet är kostnadsfritt för kommunerna, som dock svarar för utplacering, skötsel och drift av stationerna. Numera har konceptet utökats till att även omfatta skräppåsar. För ytterligare information besök www.tikspac.com.