Kommuniké från årsstämma i Tilgin AB

Årsstämma har hållits i Tilgin AB (publ), den 23 april 2008. Stämman fastställde resultat- och balansräkning samt koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse för 2007, beslutade i enlighet med styrelsens förslag till resultatdisposition och beviljade styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet. Stämman beslutade vidare om omval av sittande styrelse och beslutade i övrigt i enlighet med inför stämman framlagda beslutsförslag.

Antal styrelseledamöter, arvode och val av styrelse
Årsstämman beslutade, i enlighet med nomineringskommitténs förslag och för tiden intill slutet av nästa årsstämma, att
i) antalet styrelseledamöter skall vara sex ordinarie ledamöter utan suppleanter;
ii) arvode till styrelsen skall utgå med 200.000 kronor till ordföranden och med 100.000 kronor till var och en av övriga ledamöter och att arvode till revisorerna skall utgå enligt separat räkning;
iii) omvälja sittande styrelse, bestående av styrelseledamöterna Johnny Sommarlund, Sven-Christer Nilsson, Anders Lönnqvist, Tomas Torlöf, Fredrik Berglund och Lars Klingstedt.

Resultatdisposition
Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens, av revisorn tillstyrkta, förslag att bolagets ansamlade förlust enligt årsredovisningen skall föras i ny räkning.

Valberedning
Årsstämman beslutade vidare att i enlighet med styrelsens förslag, att godkänna en process för utseende av valberedning i bolaget enligt följande. Bolaget skall ha en valberedning bestående av tre ledamöter som utses av var och en av de tre största aktieägarna i bolaget per den 30 september 2008 som önskar utse en sådan representant. Namnen på ledamöterna i valberedningen skall offentliggöras senast sex månader före årsstämman 2009. Ordförande i valberedningen skall, om inte ledamöterna enas om annat, vara den ledamot som representerar den största aktieägaren och denne skall också vara sammankallande till första mötet. Valberedningen skall arbeta fram förslag till i) styrelse, ii) styrelseordförande, iii) styrelsearvoden för var och en av ledamöterna samt iv) ordförande på årsstämma 2009. Om ledamot lämnar valberedningen innan dess arbete är slutfört skall denne ersättas av annan representant för den ägare vars representant lämnade valberedningen. Ersättning till representanterna i valberedningen skall ej utgå.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Årsstämman beslutade att fastställa riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag, enligt följande. Som ledande befattningshavare skall avses VD och de ledande befattningshavare som ingår i bolagets ledningsgrupp. Utgångspunkten skall vara att löner och andra ersättningar till ledande befattningshavare skall vara marknadsmässiga så att bolaget kan attrahera och behålla en kompetent bolagsledning. Ersättningsstrukturerna skall så långt som möjligt vara rimligt förutsägbara, såväl beträffande kostnaden för företaget som förmånen för den anställde och vara baserade på objektiva faktorer. VDs ersättning skall fastställas av styrelsen och ersättningar till övriga ledande befattningshavare skall beslutas av VD efter samråd med styrelsens ersättningsutskott. Ersättningsnivåerna för ledande befattningshavare, inklusive den verkställande direktören, revideras årligen. En fast grundlön skall alltid utgå till ledande befattningshavare, baserat på befattning/ansvarsområde, kvalifikation, och individuell prestation. Rörlig ersättning skall som huvudregel endast utgå till VD och ledande befattningshavare i försäljningsfunktioner. Sådan rörlig ersättning skall baseras på uppnådda försäljningsresultat, baserat på i förväg uppställda försäljningsmål som revideras årligen. För närvarande har endast en ledande befattningshavare möjlighet att erhålla rörlig ersättning. Denna rörliga ersättning kan maximalt uppgå till 65% av den totala ersättningen. Bolagets ledande befattningshavare, utom VD, ingår i den premiebestämda pensionsplan som sedan en tid tillbaka tillhandahålls av bolaget. Pensionsplanen genomförs i tre steg (1/3, 2/3 och 3/3) under en dryg treårsperiod med start i november 2007. Ledande befattningshavare kan också från tid till annan erbjudas att delta i incitamentsprogram, att beslutas i därvid föreskriven ordning. För andra ledande befattningshavare än VD gäller i allmänhet en uppsägningstid om tre månader från bolagets sida och uppsägningstid enligt LAS för den ledande befattningshavaren. För VD gäller en uppsägningstid för bolaget om tolv månader och för VD om sex månader. Styrelsen får frångå dessa riktlinjer om det i ett enskilt fall finns särskilda skäl för det.

Styrelsen i Tilgin AB (publ)

Detta pressmeddelande har rapporterats till Finansinspektionen enligt vad som föreskrivs i FFFS 2007:11. Informationen är sådan som Tilgin ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande kl. 18:30 den 23 april 2008.