Tilgin AB (publ) Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2010

Andra kvartalet 2010

• Nettoomsättning 39,5 mkr (23,3), en ökning med 62 % från föregående kvartal
  • Resultat efter skatt -6,4 mkr (-16,2)
  • Resultat per aktie -0,14 kr (-0,36) före utspädning
  • Orderingång 21,6 mkr (19,4) och orderbok per 30 juni 30,6 mkr (24,6)
  • Bruttomarginal 33 % (37 %)
  • Rörelseresultat -6,1 mkr (-15,3)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten -6,7 mkr (-9,4)
  • Likvida medel uppgick till 12,1 mkr (20,9) per 30 juni 2010

Första halvåret 2010

• Nettoomsättning 63,8 mkr (62,0)
  • Resultat efter skatt -18,7 mkr (-23,4)
  • Resultat per aktie -0,42 kr (-0,52) före utspädning
  • Bruttomarginal 36 % (36 %)
  • Rörelseresultat -18,0 mkr (-22,3)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten -4,5 mkr (-12,6)

VD har ordet
Tilgins omsättning ökade med över 60 % jämfört med såväl föregående kvartal som med motsvarande kvartal 2009. Marginalen sjönk något under kvartalet men ligger för halvåret på 36 % vilket är på samma nivå som för motsvarande period föregående år. Orderingången och orderbok sjönk från föregående kvartal men var högre än motsvarande kvartal 2009.

Marknaden uppvisar fortsatt återhämtning även om vi på några marknader sett en viss tröghet i investeringsbesluten hos operatörerna. Tilgin har trots komponentbristen som drabbat industrin lyckats väl med sina leveranser under kvartalet.

På kundsidan har vi under kvartalet bland annat stärkt vår position på den danska fibermarknaden, tagit nya intressanta order i USA och fått ytterligare order från Superonline i Turkiet via vår partner Ericsson. Vår lista av kunder under bearbetning växer stadigt.

På utvecklingssidan ser vi effekten av vår satsning på en gemensam mjukvara över alla hårdvaruplattformar. Detta har möjliggjort en hög utvecklingstakt och minskat underhåll under kvartalet.

Vi har under kvartalet fortsatt att hålla en god kostnadskontroll och arbetet med att balansera kostnader med framtida intäkter fortgår löpande. Ytterligare effektiviseringsåtgärder under hösten beräknas minska kostnadsmassan med 15 % under 2011, jämfört med första halvåret 2010.

Vi går in i andra halvåret med fortsatt marknadstillväxt, ökad intern effektivitet och en anpassad kostnadskostym.

Mats Victorin, VD

- SLUT -

Med anledning av Tilgins delårsrapport inbjuds kapitalmarknaden till en audiocast fredagen den 20 augusti. Livesändningen via webben börjar kl 09.00. Det kommer finnas möjlighet att via ett frågeformulär skicka in frågor till audiocasten för de som deltar i realtid. Presentationer och länk till audiocasten finns på www.tilgin.com/q210. För de som inte har möjlighet att delta vid utsatt tid kommer en inspelning att finnas tillgänglig via bolagets hemsida.

För ytterligare information:
* Mats Victorin, VD Tilgin AB, Tel: 08-572 386 02, E-mail: mats.victorin@tilgin.com
* Magnus Teeling, CFO Tilgin AB, Tel: 08-572 386 06, Email: magnus.teeling@tilgin.com

Om Tilgin
Tilgin utvecklar och levererar system och programvaror för det digitalt anslutna hemmet. Med Tilgins kundplacerade home gateways, gateway-baserade mjukvara samt centrala mjukvara för fjärrstyrning och drift av nätverk kan bredbandsoperatörer erbjuda nästa generations bredbandstjänster. Tilgins lösningar är operatörsstyrda, programvaruintensiva samt fokuserade på så kallad ”next generation access”. De ger möjligheter för operatörer att skapa nya intäkter, stärka varumärket och höja kvaliteten för abonnenter. För slutanvändaren ligger värdet i nya bredbandstjänster och möjligheterna att integrera hemmets samlade elektronik. Tilgins system och lösningar används av fler än 100 operatörer i fler än 30 länder, vilket ger bolaget en bred kundbas och en stor internationell räckvidd. Tilgin grundades 1997 och är noterat på NASDAQ OMX Nordic Exchange i Stockholm. Huvudkontoret ligger i Kista och bolaget har ett nät av internationella försäljningskanaler. För mer information se www.tilgin.com

Taggar: