Tilgin avyttrar sin IPTV-verksamhet och fokuserar på IP Residential Gateways

Stockholm, 20 november 2008: Tilgin, en ledande leverantör av lösningar för multiplay- och nästa generations bredbandstjänster, meddelar idag att bolaget avyttrar sin IPTV-verksamhet till brittiska Amino Technologies plc och fokuserar på sin IP Residential Gateway-verksamhet.

Tilgin IPTV AB har sålts obelånat för en initial köpeskilling om 30 mkr att betalas kontant vid affärens slutförande den 1 december. Dessutom tillkommer en rörlig del om högst 15 mkr beroende av försäljningen 2009. Resultateffekten av avyttringen beräknas preliminärt till cirka -8 mkr exklusive tilläggsköpeskillingen.

“Vår verksamhet inom IP Residential Gateways uppvisar snabb tillväxt under lönsamhet. Genom att fokusera våra resurser inom detta område kan vi dra full fördel av vår starka position nu när operatörerna lanserar nästa generations bredbandstjänster”, säger Ola Berglund, VD på Tilgin. “Med sin breda portfölj av IPTV-produkter har Amino räckvidd och resurser för att utveckla IPTV-verksamheten till nästa nivå”.

Tilgin fokuserar nu på sitt erbjudande av IP Residential Gateways som möjliggör för telekom- och bredbandsoperatörer att erbjuda det “digitala hemmet”. Inom IP Residential Gateway har Tilgin en stark marknadsposition och ledande systemlösningar för att leverera avancerade bredbandstjänster till hushållen. Under det tredje kvartalet rapporterade segmentet en nettoomsättning om 52,4 mkr, motsvarande 89 procent av Tilgins totala omsättning. Omsättningen för IP Residential Gateway ökade med 68 procent jämfört med samma period föregående år och med 39 procent jämfört med andra kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till 12,4 mkr. För de första nio månaderna uppgick nettoomsättningen till 115,6 mkr och rörelseförlusten till 0,1 mkr. Med mer än 30 kunder i över tio länder har Tilgin en bred kundbas och stor internationell räckvidd inom IP Residential Gateways.

Tilgins IPTV-verksamhet har en attraktiv strategisk position, men har ännu inte uppnått de volymer som krävs för stabil lönsamhet. Tilgins tidigare IPTV-verksamhet kommer att komplettera och ytterligare stärka Aminos produktportfölj. Amino och Tilgin har dessutom för avsikt att inleda ett försäljningssamarbete inom IP Residential Gateways.

I tredje kvartalet uppgick IPTV-segmentets omsättning till 6,7 mkr, motsvarande 11 procent av Tilgins totala omsättning. Rörelseförlusten uppgick till 12,9 mkr. För årets första nio månader uppgick segmentets omsättning till 15,7 mkr och rörelseförlusten till 44,8 mkr.

Tilgins IPTV-verksamhet har 36 anställda som alla ingår i transaktionen. De tidigare kommunicerade tullräkningarna omfattas inte av denna transaktion.

För ytterligare information om de båda bolagen, vänligen besök www.tilgin.com och www.aminocom.com

"Tilgin offentliggör denna information enligt lagen omvärdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiellainstrument".