Tilgin Delårsrapport 1 januari – 31 mars 2009

Stark försäljning och förbättrat resultat under årets första kvartal

Första kvartalet 2009
• Nettoomsättning 38,7 mkr (25,5), en ökning med 52 % jämfört med motsvarande period 2008
• Resultat efter skatt -7,2 mkr (-14,0)
• Resultat per aktie från kvarvarande verksamheter -0,16 kr (-0,59) före utspädning
• Orderingång 31,8 mkr (58,7) och orderbok per 31 mars 30,2 mkr (61,5)
• Bruttomarginal 35 % (40 %)
• Rörelseresultatet blev -6,9 mkr (-14,2)
• Kassaflöde från den löpande verksamheten -3,2 mkr (-5,0)
• Likvida medel har ökat med 5,6 mkr under kvartalet till 37,4 mkr (13,7) per 31 mars 2009

Övrigt
• Tilgin har framgångsrikt fokuserat på IP Home gateways inklusive central mjukvara för drift av IP-nätverk
• Den anpassning av organisationen med sju administrativa tjänster som gjordes i början av året får effekt från och med andra kvartalet. Antal anställda vid periodens utgång var 62 personer.
• Den lägre orderingången jämfört med samma period förra året förklaras av att orderläggning sker senare än normalt i dagens osäkra konjunktur. Flera order under kvartalet är av initial karaktär, med stor framtida potential
• Efter kvartalets utgång fick bolaget en order om ca 7 mkr från en ledande operatör i Mellanöstern

”Som ett mer fokuserat bolag har Tilgin ökat försäljningsinsatserna i Mellan¬östern och Europa och lanserat en ny produktportfölj. Detta har redan resulterat i flera nya ordrar”, säger Ola Berglund VD på Tilgin. ”Under det första kvartalet ökade omsättningen med 52% och bruttomarginal har varit över 35% de senaste sex kvartalen.”

"Tilgin offentliggör denna information enligt lagen omvärdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiellainstrument".

Telefonkonferens:
Med anledning av Tilgins delårsrapport inbjuds kapitalmarknaden till en telefonkonferens tisdagen den 28 april. Telefonkonferensen börjar kl 09:00 CET. Deltagare kan följa telefonkonferensen via www.tilgin.com/q109, eller via telefon på +46 (0)8 5052 0110. En presentation finns tillgänglig på www.tilgin.com i samband med telefonkonferensens start.

För att ta del av rapporten i sin helhet, vänligen klicka på nedan bifogad pdf-länk.