Tilgin erhåller ny strategisk order från Telekom Srbija för FTTx lansering genom Saga

Stockholm, 11 oktober 2010: Tilgin, en ledande leverantör av lösningar för multiplay och nästa generations bredband, meddelar idag en strategisk andra order från den ledande operatören Telekom Srbija för dess nationella FTTx-utbyggnad av fjärrstyrda IP-baserade tjänster i Serbien. Tilgin har vunnit denna nya order genom sin partner och systemintegratör Saga Beograd.

Denna nya order bygger på den första strategiska ordern som tillkännagavs under 2009. Med den nya ordern kommer Tilgin att förse Telekom Srbija med 2.600 specialanpassade HG1300 Home gateways inklusive Tilgins HGA-mjukvara, en utökad licens för Tilgins fjärrhanteringsprogram och full support.

"I och med denna order samarbetar vi nu med flera av de viktigaste telekomoperatörerna i Östeuropa", säger Mats Victorin, VD på Tilgin. Vi har vunnit denna order tillsammans med vår partner och systemintegratör Saga och vi hoppas kunna utöka vår gemensamma verksamhet ytterligare eftersom det öppnar möjligheter för fler framtida affärer."

Saga, Tilgins partner och en ledande serbisk systemintegratör, och den ledande serbiska operatören Telekom Srbija har rullat ut Tilgins Home gateway-lösningar för fiberanslutning (FTTB) och Tilgins fjärrstyrningsprogramvara VCM, i Belgrad sedan mitten av 2009. Med denna andra order tar Telekom Srbija ett ännu starkare grepp om att stärka sitt varumärke och mer intensivt kommunicera med sina slutkunder genom en kundanpassning av Tilgins lösning. Telekom Srbijas varumärke kommer att vara synligt för slutanvändare både på den faktiska fysiska enheten och på förpackningen den levereras i.

"Telekom Srbija kommer med Tilgin att kunna uppnå en förbättrad kundupplevelse, säger Mats Victorin, VD på Tilgin. "Kombinationen av Tilgins högpresterande lösningar, möjlighet att fjärrstyra sina slutkunders tjänster och att sätta sitt varumärke och logotyp på de fysiska enheterna kommer stärka uppfattningen av Telekom Srbija som en professionell aktör, hjälpa dem att uppnå en starkare relation till sina abonnenter och viktigast av allt - särskilja dem från konkurrenterna."

"Telekom Srbijas system har levererat förstklassiga triple play-lösningar och har genomfört den första FTTB/FTTH-utbyggnaden i Serbien, säger Radmilo Djordjevic, vice Verkställande Direktör på Saga. "Tilgin har en bra position i Östeuropa. Genom en rad viktiga affärer har de generat synlighet för sina lösningar och sin kompetens, vilket bevisar att Tilgin har fiber- och Ethernet-lösningar som passar de särskilda behoven hos operatörerna i denna region mycket bra. "

”Tilgin offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument".

För ytterligare information, vänligen kontakta: Mats Victorin, VD Tilgin, tel: +46 8 572 386 02, e-mail: mats.victorin@tilgin.com

Om Tilgin
Tilgins avancerade mjukvarustyrda gateways and lösningar för fjärrhantering förvandlar det uppkopplade hemmet till en lönsam affär för operatörerna och en positiv upplevelse – karaktäriserad av kvalitet och enkelhet – för deras kunder. Våra lösningar gör att dagens och framtidens bredbandstjänster kan introduceras snabbt, enkelt och på en individuell nivå. Med enkel integration till operatörernas drift- och affärssystem gör att dessa kan sänka sina kostnader radikalt samtidigt som de får lojala och nöjda kunder och stärker sina varumärken. Tilgins system och lösningar används av fler än 100 operatörer i över 30 länder. Det ger företaget en bred kundbas och en stor internationell räckvidd. Tilgin grundades 1997 och är noterat på NASDAQ OMX Nordic Exchange i Stockholm. Huvudkontoret ligger i Kista och bolaget har ett nät av internationella försäljningskanaler. För mer information se
www.tilgin.com Ett press- och mediakit finns på Tilgins webbplats: www.tilgin.com/presskit