Tilgin erhåller uppföljningsorder för utrullning av FTTx i sydöstra Europa

Stockholm den 15 november 2010: Tilgin, en ledande leverantör av lösningar för multiplay och nästa generations bredband, meddelar idag en andra order från en stor systemintegratör i sydöstra Europa. Detta är en uppföljningsorder på den order som meddelades 13 oktober i år och avser en ledande operatör i regionen.

Operatören har tillsammans med Tilgins systemintegratör påbörjat sin lansering av Tilgins Home gateway-lösningar för fiberanslutning (FTTx) samt Tilgins fjärrstyrningsprogramvara VCM. Ordervärdet uppgår till drygt 5 mkr.

Tilgin ser positivt på möjligheterna att erhålla fortsatta beställningar i takt med att utrullningsplanen fortskrider.

Komplett triple play-utbud av tjänster
Operatören kommer lansera en så kallad Fiber-to-the-Building-lösning med en Ethernetanslutning om 100 Mbit/s till kunderna via Tilgins Home gateway, med hjälp av bolagets HGA-mjukvara, som kopplar samman hushållens telefoner, datorer och TV-apparater. Tilgins Home gateway-familjer HG1300 och HG1500 är utvecklade för att användas i såväl Ethernet som i punkt-till-punkt fibernätverk. De valda gateway-familjerna representerar högprestandaplattformar med s.k. wire speed routing som gör det möjligt för operatören att erbjuda en utökad portfölj av nya intäktsgenererande och tjänsterika bredbandstjänster och applikationer till slutanvändarna i hushållen. Fjärrstyrningsprogramvaran VCM möjliggör enkel lansering av nya tjänster samtidigt som support- och operationella kostnader reduceras. VCM baseras på den öppna standarden TR-069. Initialt kommer operatören erbjuda triple play-tjänster inkluderande bredbandsanslutning med hög överföringshastighet, IP-telefoni och IPTV.

Bara början
Enligt marknadsundersökningsinstitutet Infonetics kommer marknaden för fiberaccesslösningar FTTH/FTTB (fiber to the home/building) att expandera snabbt under de kommande åren, vilket bekräftar operatörens val av teknologi, och deras beslut att investera i nästa generations accessteknologier.

”Tilgin offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument".

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mats Victorin, VD Tilgin, tel: +46 8 572 386 02, e-mail: mats.victorin@tilgin.com

Om Tilgin
Tilgins avancerade mjukvarustyrda gateways and lösningar för fjärrhantering förvandlar det uppkopplade hemmet till en lönsam affär för operatörerna och en positiv upplevelse – karaktäriserad av kvalitet och enkelhet – för deras kunder. Våra lösningar gör att dagens och framtidens bredbandstjänster kan introduceras snabbt, enkelt och på en individuell nivå. Med enkel integration till operatörernas drift- och affärssystem gör att dessa kan sänka sina kostnader radikalt samtidigt som de får lojala och nöjda kunder och stärker sina varumärken. Tilgins system och lösningar används av fler än 100 operatörer i över 30 länder. Det ger företaget en bred kundbas och en stor internationell räckvidd. Tilgin grundades 1997 och är noterat på NASDAQ OMX Nordic Exchange i Stockholm. Huvudkontoret ligger i Kista och bolaget har ett nät av internationella försäljningskanaler. För mer information se
www.tilgin.com
Ett press- och mediakit finns på Tilgins webbplats: www.tilgin.com/presskit

Tilgin AB,  Box 1240, 121 24 Kista, Sverige
 tel +46 (0)8 572 386 00, fax +46 (0)8 572 385 00