Tilgin erhåller volymorder för VDSL Home gateways från tyska wilhelm.tel

Stockholm den 16 november 2010: Tilgin, en ledande leverantör av lösningar för multiplay och nästa generations bredband, meddelar idag en initial order från den tyska triple play-leverantören wilhelm.tel för leverans av VDSL Home gateways och fjärrstyrningsprogramvara till Norderstedt, Hamburg, samt till kringliggande regioners fibernätverk (FTTH).

Tilgin kommer att leverera en ISDN-version av sin HG1213i VDSL Home gateway samt sin fjärrstyrningsprogramvara VCM för användning inom wilhelm.tels nätverk. Den initiala ordern är för 2.500 hushåll, och leverans planeras ske redan under slutet av november i år.

wilhelm.tel är en del av Stadtwerke Norderstedt, ett offentligägt allmännyttigt företag som tillhandahåller gas, vatten, elektricitet, fjärrvärme och regionala allmänna färdmedel till konsumenter boende i Hamburgregionen. Utöver detta anses wilhelm.tel vara en av Tysklands ledande bredbandsoperatörer, och Tilgin har levererat sina Home gateway-lösningar sedan samarbetet inleddes under 2007. Denna nya order möjliggör för wilhelm.tel att dra nytta av en redan existerande infrastruktur i regionen för att erbjuda ytterligare internetaccess och tjänster inom IP-telefoni.

”Denna affär är ett viktigt led i vår fortsatta expansion i Tyskland, och den demonstrerar tydligt efterfrågan på pålitliga nästa generations produkter och tjänster för den tyska marknaden, där kvalitet är helt avgörande”, säger Mats Victorin, VD för Tilgin. ”Vi är ett av ytterst få bolag som kan erbjuda en ”carrier grade”-lösning till operatörer som önskar lansera en utökad portfölj av nästa generations tjänster, och vi förväntar oss att efterfrågan kommer att fortsätta öka i takt med att marknaden rör sig framåt.”

”Tilgin offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument".

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mats Victorin, VD Tilgin, tel: +46 8 572 386 02, e-mail: mats.victorin@tilgin.com

Om Tilgin
Tilgins avancerade mjukvarustyrda gateways and lösningar för fjärrhantering förvandlar det uppkopplade hemmet till en lönsam affär för operatörerna och en positiv upplevelse – karaktäriserad av kvalitet och enkelhet – för deras kunder. Våra lösningar gör att dagens och framtidens bredbandstjänster kan introduceras snabbt, enkelt och på en individuell nivå. Med enkel integration till operatörernas drift- och affärssystem gör att dessa kan sänka sina kostnader radikalt samtidigt som de får lojala och nöjda kunder och stärker sina varumärken. Tilgins system och lösningar används av fler än 100 operatörer i över 30 länder. Det ger företaget en bred kundbas och en stor internationell räckvidd. Tilgin grundades 1997 och är noterat på NASDAQ OMX Nordic Exchange i Stockholm. Huvudkontoret ligger i Kista och bolaget har ett nät av internationella försäljningskanaler. För mer information se
www.tilgin.com
Ett press- och mediakit finns på Tilgins webbplats: www.tilgin.com/presskit

Tilgin AB,  Box 1240, 121 24 Kista, Sverige; tel +46 (0)8 572 386 00, fax +46 (0)8 572 385 00; info@tilgin.com www.tilgin.com; Org nr: 556537-5812

Taggar: