• Tilgin AB/

Tilgin får initial order från ny partner Letlhaka för att leverera residential gateways till sydafrikanska operatörer.

STOCKHOLM SVERIGE, 25 april 2007 – Tilgin, ett ledande företag inom kundplacerad utrustning (CPE) för triple play-tjänster, meddelade idag ett nytt samarbete med en initial order från Letlhaka Technologies, en av Sydafrikas ledande tekniska distributörer av FTTX-lösningar. Letlhaka kommer att erbjuda Tilgins residential gateway lösningar, vilka inkluderar central hantering, till operatörer och systemintegratörer i Sydafrika. Tilgins IPTV set-top-boxar kommer också att erbjudas som en del av Letlhakas produktportfölj.

Letlhaka Technologies är en teknisk distributör av FTTX-lösningar (Fiber-To-The-Home/Curb/Business), av IPTV och Video-on-Demand (VOD) lösningar samt av allmän optisk fiberteknologi med tillhörande produkter. Letlhaka erbjuder en professionell produkt- och tjänsteportfölj för triple play-tjänster (video, telekommunikation, data och säkerhet) till sk. gated communities (företag och bostäder) över optiskfiber.

Inledningsvis, har Letlhaka Technologies lagt en första order hos Tilgin i syfte att erbjuda sina sydafrikanska kunder en snabb time-to-market-lösning (TTM) med Tilgins Vood 342 home gateways och centralt hanteringssystem. Letlhaka har idag end-to-end-lösningar som bygger på traditionell teknologi på nio platser så som kommersiella företagsparker, gruv- och bostadsområden i full utrullning. Bostadsområdena, sk. gated communities, byggs med en hastighet av 20 enskilda hem per månad och varierar i storlek om totalt 600 upp till 5000 hem.

"Vi är mycket glada över att jobba med Letlhaka på den snabbt växande sydafrikanska FTTX-marknaden”, säger Jan Werne, VD på Tilgin. “Letlhaka har många starka och betydelsefulla samarbeten med operatörer och äffärsrelationer som vi kan dra nytta av. Vårt samarbete är bevis på Tilgins internationella expansion då vi nu lägger till Sydafrika på vår karta med en mycket professionell samarbetspartner”, säger Jan Werne.

“Tilgins residential gateways, kombinerade med optisk fiberteknik och applikationer som vi marknadsför och säljer, möjliggör för oss att erbjuda gated communities en mycket prisvärd triple play-lösning”, säger Cornè van der Merwe, Managing Director på Letlhaka Technologies. “Vi letade efter kundplacerad utrustning av god kvalitet och blev mycket nöjda när vi fick veta att vi kunde få både högkvalitativa home gateways och IPTV set-top-boxar från Tilgin. Vi har konstaterat att utrustningen är både robust och rik på funktionalitet. Vi är också mycket nöjda med den grad av säljstöd och teknisk support som Tilgin tillhandahåller”.

Letlhaka Technologies erbjuder också en komplett IPTV- och VOD-ekosystemlösning som inkluderar Tilgin, Minerva Networks, Optibase, och BitBand. “Vårt IPTV-ekosystem består av industriledare som möjliggör IP-baserade tjänster, i vilket Tilgins IP home gateways spelar en viktig roll”, avslutar Cornè van der Merwe.

Letlhaka kommer att ställa ut på Futurex-mässan i Sydafrika i maj, där de kommer att visa och demonstrera Tilgins home gateways och IPTV set-top-boxar.