Tilgin får ny order på IP-teknologi från Saga i Serbien

Stockholm, Sverige, den 4 mars 2009: Tilgin en ledande leverantör av lösningar för multiplay- och nästa generations bredbandstjänster, har fått en ny strategisk order från systemintegratören Saga för en ledande serbisk operatör. Ordern gäller Tilgins Home Gateway-lösning inklusive den senaste versionen av mjukvara för drift av nätverk.

Saga och den ledande serbiska operatören kommer att använda Tilgins Home Gateway-lösning för uppkoppling med fiber till byggnaden (FTTB) samt Tilgins mjukvara för drift av nätverk (VCM), vid sport- och kulturfestivalen Universiade 2009 i Belgrad. Detta är de “Olympiska Spelen” för studenter som utspelar sig vartannat år i olika städer. Systemet kommer att ge den senaste Triple Play-teknologin för sportbyn och högkvarteret under evenemanget och blir den första FTTB/FTTH (fiber to the building/fiber to the home) installationen i Serbien.

Leverans och installation kommer att ske i mars och april för att vara igång under spelen 1-16 juli. Ordervärdet är begränsat.

Att Tilgin har vunnit denna order tillsammans med systemintegratören Saga är en milstolpe i affärsrelationen mellan dessa två företag. Saga och Tilgin avser att fortsätta utveckla relationen för att nå operatörer i regionen.

“Serbien är ett nytt land för oss och vi hoppas att Universiade Spelen ger synlighet för våra lösningar,” säger Ola Berglund, VD på Tilgin. “Med denna order samarbetar vi med flera av de mest betydelsefulla telekomoperatörerna i östra Europa. Vi har vunnit denna order i samarbete med systemintegratören Saga vilket vi hoppas visar vägen för flera gemensamma projekt.”

Saga är den största systemintegratören i Serbien och ledande inom nätverksinfrastruktur för operatörer. Saga har partnerskap med mer än 40 ledande telekomföretag för nätverk och IT-lösningar i hela världen, bland annat är Saga en Cisco Gold partner och Juniper Networks Elite Partner. Saga grundades i november 1989 och har expanderat i regionen med kontor i Montenegro och Bosnien. För mer information besök www.saga.rs

"Tilgin offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument".