Tilgin får ytterligare order på IP-teknologi från ledande operatör i Mellanöstern

Stockholm, 30 december 2009: Tilgin, en ledande leverantör av lösningar för multiplay- och nästa generations bredbandstjänster, har fått en ny order på IP-teknologi från en av sina större kunder, en ledande operatör i Mellanöstern. Ordern avser Tilgins Home Gateways tillsammans med mjukvaran VCM för fortsatt utrullning av operatörens triple-play-erbjudande.

Operatören har valt Tilgin som leverantör av IP-baserade Home Gateways för fiber- och ethernet-access såväl som management-mjukvaran VCM för sitt triple-play-erbjudande till fiberanslutna hushåll. Ordervärdet uppgår till cirka 12 mkr. ”Denna nya order bekräftar vår position som huvudleverantör av Home Gateways och mjukvara till denna ledande Mellanöstern-operatör” säger Ola Berglund, VD på Tilgin. ”Ordern visar på ett fortsatt stort förtroende för Tilgin och våra lösningar”. Tilgins kund är en heltäckande operatör som erbjuder både företag och hushåll en lång rad olika IP-baserade tjänster. En nyckelkomponent i Tilgins lösningar är det centrala hanterings- och övervakningssystemet, VCM, för samordning av utrustningen ute i hemmen. VCM är fullt ut anpassad till standarden TR-069, och ger operatörer en kraftfull lösning för nästa generations bredband. Tilgins Home Gateways är utformade för att vara en integrerad del av operatörens nätverk och möjliggör zero-touch auto-provisioning, fjärrstyrning och fullständig kontroll för operatören. Tilgins intelligenta Home Gateways för all IP-kommunikation hjälper operatörerna att utveckla sitt utbud av multi-play-tjänster. ― SLUT ― "Tilgin offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument".