• Tilgin AB/

Tilgin lanserar en ny avancerad set-top box i produktserien Mood 400 för högupplöst IP-TV

London, England - IPTV World Forum, 13 mars 2008: Tilgin, en ledande leverantör av kundplacerad utrustning (CPE) för multiplay och nästa generations bredband, presenterade idag sin nya avancerade IP set-top box (STB) Mood 400-020.

Den nya produkten, som har ett kompakt och elegant utseende, ger operatörerna en kostnadseffektiv anslutningslösning som de kan växa med i takt med att de utökar sina IPTV-tjänster. Produkten är ett perfekt komplement till den befintliga Tilgin Mood 400-serien av avancerade IP media terminaler med stöd för PVR (Personal Video Recording). Mood 400-produkterna är utvecklade för att underlätta uppgradering till ny funktionalitet och gör det möjligt för operatörerna att erbjuda sina kunder fler personligt anpassade och interaktiva multimediatjänster utan att boxen måste bytas ut så snart en ny tjänst eller applikation läggs till.

En lösning för distribuerad mediedelning i hemmet
Nya Mood 400 använder standarder från Digital Living Network Alliance (DLNA) och forumet Universal Plug and Play (UPnP) så att operatörerna på ett kostnadseffektivt sätt kan erbjuda tjänster för flera TV-apparater i hemmet. Den nya Mood 400, kan integreras fullt ut med lagringsenheter för innehåll och på så vis ingå i en lösning som stödjer medialdelning mellan olika rum hemma hos kunden. Detta innebär att kunden kan se inspelat, kommersiellt material på en enhet med hårddisk i ett annat rum eller eget innehåll som lagrats på andra enheter, t.ex. NAS-diskar (Network Attached Storage) eller en persondator. Lösningen innebär att kunderna i sovrummet kan se en film som lagrats på en media terminal i vardagsrummet eller privata bilder och videofilmer som lagrats på datorn i ett annat rum.

Ola Berglund, VD för Tilgin, kommenterar: ”IPTV-operatörer uttrycker att de behöver kunna erbjuda tjänster på olika nivåer. Nya Tilgin Mood 400 tillmötesgår detta behov på ett flexibelt sätt, antingen fristående eller som en integrerad lösning tillsammans med andra media terminaler eller lagringsenheter i bostaden. Genom att integrera kommunikation och mediedelning för flera rum i vår lösning ser vi till att operatörerna kan utöka sitt IPTV-utbud till något mycket intressantare än bara TV”.

“Tilgins fokus är att utveckla Intelligent Service Nodes – smarta noder eller knutpunkter för tjänster – som operatörerna kan placera ut i hushållen och därmed erbjuda fler nya och attraktiva multimediatjänster.”

I Tilgins IPTV-lösningar ingår avancerade IP set-top boxar, Telco home gateways och systemet Service Node Management med vars hjälp operatörerna kan leverera en hel uppsättning utökade bredbandstjänster som ger en mer personlig och interaktiv upplevelse av multimedia-TV.

Hela produktserien Mood 400 kommer att visas i Tilgins monter (nummer 169) på IPTV World Forum-konferensen i London (12-14 mars).

Bland huvudfunktionerna ingår:
• HD/SD, MPEG-4 AVC
• Gränssnitt:
o HDMI High Definition digital A/V för förstklassig digital anslutning till HD-klar platt-TV
o SCART för standardupplösning
o USB 2.0
• Kortläsare
• Webbläsaren Opera 9
• Omvandling av SD-innehåll till HD-kvalitet och HD-innehåll till SD-kvalitet
• Uppfyller DLNA och UPnP
• Snabb omstart efter avstängning
• Säker systemlösning för krypterade programuppdateringar och krypterad lagring samt för intrångsskydd