Tilgin lanserar HGI-anpassad IMS-gateway

Tilgin lanserar Vood 450w, en av de första residential gateways på marknaden som stöder IP Multimedia Subsystem, IMS. Vood 450w följer också riktlinjerna i det så kallade Home Gateway Initiative (HGI) som specificerar hur framtidens avancerade hemgateways bör se ut för att kunna utnyttja de möjligheter som bredbandsanslutningen erbjuder.

Den nya Vood 450w IP Residential Gateway gör det möjligt för operatörer att leverera trådbundna och trådlösa tjänster i hemmet. Den har konstruerats enligt riktlinjerna i Home Gateway Initiative (release 1) och har som en av de första i sitt slag stöd för IMS-funktioner i hemmet. Med Vood 450w förlängs operatörens nätverk in i hemmiljön och ger en möjlighet att erbjuda centralt styrda och övervakade tjänster.

“Vood 450w erbjuder operatörer en gateway-lösning för avancerade IPTV-tjänster och tidiga IMS-baserade lösningar,” säger Dante Iacovoni, Marknadschef på Tilgin. “Denna hemgateway följer riktlinjerna som anges i Home Gateway Initiative med stöd för automatisk provisionering och central managering. Den har även IMS-funktionalitet från vår nyligen lanserade plattform Tilgin IMS@Home som låter operatörer erbjuda IMS-baserade tjänster i hemmet för multimedia och Fixed Mobile Convergence (FMC)”.

Tilgins Vood 450w är porten (gateway) mellan bredbandsnätet och enheter i hemmet. Den har fyra Ethernet-anslutningar och en inbyggd säker accesspunkt för trådlöst nätverk (Wi-Fi) och FMC-tjänster.

Vood 450w delar upp trafiken mellan telefoni, data och video, och gör det möjligt att erbjuda IPTV med mycket hög kvalitet och prestanda, bland annat genom stöd för Quality of Service (QoS) över både bredbandsanslutningen till operatören och mellan enheterna i hemmet. Det betyder att dataströmmarna inom hemmet kan kontrolleras och prioriteras både uppströms, mot leverantören, och nedströms till enheterna i hemmet.

Centraliserad administration ger kontroll
Vood 450w administreras centralt vilket gör att den blir en integrerad, övervakad och styrd del av operatörens nätverk ända in i kundens vardagsrum. Den har även stöd för avancerade funktioner för det lokala nätverket i hemmet som låter alla nätverksanslutna enheter, trådbundna eller trådlösa, kommunicera med varandra.

“Det är Tilgins mjukvarulösningar som gör oss unika i vår bransch. Plattformen, Vood-mjukvaran och vårt manageringssystem kuggar i varandra och skapar en kraftfull lösning som kapar kostnader för operatörerna. Våra lösningar för den kundplacerade utrustningen (CPE) kan enkelt uppgradera under produktens livslängd. Vood 450w sänker operatörernas drifts- och ägandekostnader samtidigt som intäktsströmmar enkelt kan läggas till vart efter operatörernas tjänsteutbud utvecklas”.

Vood 450w har stöd för automatisk provisionering och konfigurering som reducerar kostnaderna för utrullning och uppgraderingar. Vid behov kan den skicka statistik över nätverkstrafiken, gatewayfunktionerna, nätverksstatus, utföra diagnoser och meddela status för mjukvaruuppdatering med mera. Både Tilgins administrationsmjukvara och Vood 450w har stöd för TR-069.

För mer information, kontakta:
Katrin Helgegren, Marketing Communications Manager
E-post: katrin.helgegren@tilgin.com

Om Tilgin
Om Tilgin Tilgin utvecklar och levererar förstklassig IP-baserad kundplacerad utrustning (CPE) för avancerad triple play och IMS-baserade tjänster. Tilgin stöder en fullständig konvergens mellan röst, video- och datatjänster och har en unik nätverksbaserad syn på den kundplacerade utrustningen som gör det möjligt för operatörer att erbjuda ett brett utbud med dynamiska och differentierande bredbandstjänster.

Tilgins omfattande produktportfölj med IP Residential Gateways, set-top boxar och stödande administrationslösning ger operatörerna en oöverträffad avkastning på deras investeringar genom att leverera möjligheter till nya intäktsströmmar öpver produktens livscykel. Tilgin grundades 1997 under namnet i3 micro technology. Huvudkontoret ligger i Klista utanför Stockholm. Dessutom har Tilgin ett säljkontor i Frankrike och ett dotterbolag i Seattle, USA.

För mer information om Home Gateway Initiative besök www.homegatewayinitiative.com