Tilgin lanserar plattform för IMS-tjänster i hemmen

Tilgin, ett ledande svenskt företag inom kundplacerad utrustning för triple play, lanserar idag en ny plattform för IP Multimedia Subsystem (IMS). Plattformen Tilgin IMS@Home är en av de första heltäckande lösningarna när det gäller stöd för IMS-baserade tjänster i hemmen.

IMS är en ny intressant teknik som kommer att hjälpa operatörer att öka sin intäkt från multimediala integrerade fasta och mobila kommunikationslösningar. Mycket av uppmärksamheten kring IMS har fokuserats på till exempel telefoner som fungerar både med traditionell telefoni och IP-telefoni.

“Större operatörer och tillverkare av telekomutrustning förbereder sig för att kunna utnyttja IMS-tekniken i olika delar av infrastrukturen. En hörnsten för att IMS ska kunna bli framgångsrikt är att det finns en bra lösning för hur tekniken ska stödas i hemmet. Och där har vi en lösning som har väckt stort internationellt intresse”, säger Jan Werne, CEO på Tilgin.

I samarbete med ett antal ledande partners inom området utvecklar Tilgin en plattform för IMS-klienter som gör det möjligt för operatörer att hitta nya intäktskällor. I hemmiljön skulle det till exempel kunna innebära att mobila, trådlösa och fasta telefoner, datorer, TV-apparater, mediaservrar med mera kan integreras och samarbeta. Det skulle till exempel kunna se ut så här:
David kommer hem från jobbet. Hans dual mode-telefon registrerar sig i det trådlösa nätverket på hans home gateway vilket gör att systemet vet att han är hemma. Han loggar in på sin TV med hjälp av fingeravtrycksavläsaren på sin fjärrkontroll och börjar titta på en nyhetssändning.

Efter några minuter ringer Lisa. Hennes namn och telefonnummer dyker upp på TV-skärmen. Han kan nu välja mellan att låta bli att svara, vilket gör att samtalet går till en röstbrevlåda, eller besvara samtalet, med eller utan att aktivera videokameran monterad på skärmen.

TV-programmet spelas automatiskt in på en PVR (Personal Video Recorder). Lisa kan under samtalet visa David sina semesterbilder och videoklipp på TVn. När samtalet avslutas fortsätter TV-programmet från där det stoppades.

Bygger bron
Med Tilgin IMS@Home blir den kundplacerade utrustningen (CPE) en integrerad del i leverantörens nätverk och spelar då en avgörande roll i en komplett IMS-baserad lösning. CPE-utrustningen skapar en brygga mellan bredbandsnätet, eller WAN-nätet, och det lokala nätet med integrerade funktioner för styrning och hantering av applikationer i leverantörens nätverk.

“Vi arbetar aktivt med att hjälpa ett antal ledande leverantörer av fast och mobil kommunikation med deras IMS-lösningar. Vår plattform erbjuder operatörerna grundläggande och nödvändiga CPE-funktioner”, säger Jan Werne, CEO på Tilgin.

Tilgin IMS@Home innehåller nyckelfunktioner som en IMS-klient behöver hantera. PLattformen implementeras i Tilgins växande portfölj med IMS-medvetna CPE-produkter och bygger vidare på etablerad funktionalitet i Tilgins gateways och set top-boxar. Bland de nya IMS-funktionerna i Tilgin IMS@Home kan nämnas:
Stöd för Fixed Mobile Convergence (FMC), i vilket ingår avancerad Quality of Service (QoS) och WLAN, trådlöst lokalt nätverk, med funktioner för att hantera dual mode-telefoner (kombinerade mobila och trådlösa telefoner).
Funktioner för IMS SIM (ISIM) för integrerad och heltäckande autentisering, auktorisation och debitering för säkra och personliga kommunikations- och underhållningstjänster.
IMS proxy för konnektivitet och kommunikation med enheter i hemmet som inte hanterar IMS
Stark kryptering av all trafik mellan noderna i IMS-lösningen

“Vår omfattande erfarenhet av avancerad IP-telefoni, IPTV och centraliserade administrationslösningar ger oss ett försprång. Nu kombinerar vi vår teknologi och funktionalitet med stöd för IMS för att på så sätt kunna erbjuda kunderna en komplett platform för IMS-tjänsterna i hemmet,” säger Peter Galyas, CTO på Tilgin.

Plattformen lanseras den 10-12 oktober 2006 på Broadband World Forum i Paris.

För mer information, kontakta:
Dante Iacovoni, Marknadschef, Tilgin
E-post: dante.iacovoni@tilgin.com

Om Tilgin Tilgin utvecklar och levererar förstklassig IP-baserad kundplacerad utrustning (CPE) för avancerad triple play och IMS-baserade tjänster. Tilgin stöder en fullständig konvergens mellan röst, video- och datatjänster och har en unik nätverksbaserad syn på den kundplacerade utrustningen som gör det möjligt för operatörer att erbjuda ett brett utbud med dynamiska och differentierande bredbandstjänster.

Tilgins omfattande produktportfölj med IP Residential Gateways, set-top boxar och stödande administrationslösning ger operatörerna en oöverträffad avkastning på deras investeringar genom att leverera möjligheter till nya intäktsströmmar öpver produktens livscykel. Tilgin grundades 1997 under namnet i3 micro technology. Huvudkontoret ligger i Klista utanför Stockholm. Dessutom har Tilgin ett säljkontor i Frankrike och ett dotterbolag i Seattle, USA.