Tilgin lanserar utlokaliserade fjärrstyrningstjänster i molnet

Stockholm, 9 september 2010: Tilgin, en ledande leverantör av lösningar för multiplay och nästa generations bredband, lanserar idag en utlokaliserad version av sin fjärrstyrningslösning VCM som en tjänst ”hosted remote management” i molnet. Med den nya utlokaliserade VCM-versionen kan operatörerna utöka sina tjänsteutbud samtidigt som driftskostnaderna hålls nere och också erbjuda sina slutkunder en mycket effektivare och snabbare tjänsteintroduktion.

Tilgins VCM är en server- och programvarulösning, en så kallad ACS, som gör det möjligt att automatisera hanteringen av enheter placerade ute i slutkundernas hem och de bredbandstjänster som tillhandahålls genom dessa.

Den utlokaliserade lösningen bygger på programvarulicenser kompletterat med support anpassad till respektive operatör. Kapaciteten ökas i takt med antalet abonnenter vilket innebär att operatörernas kassaflöde optimeras. Tack vare att fjärrstyrningen sker via en molnbaserad utlokaliserad lösning ger Tilgin operatören möjlighet att själv välja hur och när verksamheten ska dras igång och utökas.

Utgångspunkten i den utlokaliserade lösningen är en introduktionsprocess som inbegriper test- och försöksfaser och avslutas med skarp utrullning och användning av multimediatjänster. Genom denna stegvisa implementering utvecklas tjänsteplattformen gradvis. Därigenom aktiveras tjänster och abonnenter på ett mycket effektivt och smidigt sätt och resultaten från alla föregående moment tas tillvara.

”Enligt våra kunder är Tilgins VCM ett av de mest användarvänliga ACS-systemen på marknaden”, säger Eric Hjelmestam, produkt- och marknadsföringschef på Tilgin. ”Genom att erbjuda VCM som en ”hostad” lösning kan vi ge våra kunder ännu bättre service och enklare uppstart samt dela med oss av vår kunskap. I samarbete med våra kunder fortsätter vi också att lägga till mer VCM-värden”.

Ytterligare ett alternativ är för operatörerna att komplettera den hysta VCM-lösningen med Tilgins TR-069-kompatibla interoperabilitetsprogram för kundplacerad utrustning (TIP). Detta ger full flexibilitet när det gäller kvalificering av nya Home gateways, IPTV-boxar eller annan hemutrustning. Tjänsteintroduktionsprocessen kan också användas för såväl Tilgins Home gateways som kundplacerad utrustning från tredje part som är TR-069-baserad. Den utlokaliserade VCM-lösningen utgörs av en virtuell hys-funktion som körs i ett datacenter. Tilgins självkonfigurerande VCM har stöd för redundanta noder, vilket säkerställer driftkontinuiteten. Det har betydelse för den hysta konfigurationen, där operatörsdata dupliceras i geografiskt åtskilda noder.

Mer information finns på http://tilgin.com/Products/Remote-Management/

För mer information, vänligen kontakta: Eric Hjelmestam, produkt- och marknadsföringschef på Tilgin AB, tfn: 08-572 387 33, eric.hjelmestam@tilgin.com

Om Tilgin Tilgins avancerade mjukvarustyrda gateways and lösningar för fjärrhantering förvandlar det uppkopplade hemmet till en lönsam affär för operatörerna och en positiv upplevelse – karaktäriserad av kvalitet och enkelhet – för deras kunder. Våra lösningar gör att dagens och framtidens bredbandstjänster kan introduceras snabbt, enkelt och på en individuell nivå. Med enkel integration till operatörernas drift- och affärssystem gör att dessa kan sänka sina kostnader radikalt samtidigt som de får lojala och nöjda kunder och stärker sina varumärken. Tilgins system och lösningar används av fler än 100 operatörer i över 30 länder. Det ger företaget en bred kundbas och en stor internationell räckvidd. Tilgin grundades 1997 och är noterat på NASDAQ OMX Nordic Exchange i Stockholm. Huvudkontoret ligger i Kista och bolaget har ett nät av internationella försäljningskanaler. För mer information se www.tilgin.com

Ett press- och mediakit finns på Tilgins webbplats: www.tilgin.com/presskit

Ytterligare bakgrundsinformation om Tilgins VCM-lösning:
Abonnenthanteringen förenklas tack vare att de avancerade enheterna, inklusive den tillhörande kundprogramvaran, är förprogrammerade med operatörernas respektive inställningar och tack vare att Tilgins ACS-lösning gör det lättare för operatörerna att undvika tekniska konfigurationer. Därmed kan operatörerna erbjuda sina kunder plug and play-lösningar. Det blir med andra ord lättare för slutkunden att komma igång och börja använda bredbandstjänsterna. VCM ger också operatörerna möjlighet att fortsätta utveckla sitt kunderbjudande med nya tjänster och paketlösningar för abonnenterna.

VCM används ofta av ett stort antal människor i operatörens kundtjänstteam. VCM inbegriper ett antal mycket användbara verktyg för snabb och korrekt felsökning, tidsprogrammerade uppdateringar, säkerhetskontroller och insamling av statistikuppgifter. Med hjälp av VCM kan kundtjänstmedarbetarna kontrollera tjänsteleveransen till varje enskild kund via fjärråtkomst och på så sätt öka kostnadseffektiviteten. Tack vare klassificeringssystemet effektiviseras systemadministrationen och driftsäkerheten säkerställs. För operatörer med ett växande antal abonnenter erbjuder VCM en utökad säkerhetslösning med optimal skalbarhet så att driftkontinuiteten och effektiviteten säkerställs till och med vid mycket omfattande installationer. VCM utgör ofta en del av operatörens affärssystem (OSS/BSS), i vilket omfattande integreringsåtgärder har vidtagits för att operatörens tjänsteutbud ska kunna automatiseras fullt ut. Därför inbegriper VCM även ett gränssnitt som gör att operatörerna kan integrera lösningen med sina befintliga affärssystem, exempelvis system för serviceprofiler och fakturering. Den senaste versionen, VCM5, inkluderar bland annat stöd för IPTV-boxar och en funktion för kontroll av servicekvaliteten.

Taggar: