Tilgin överklagar beslut om tullavgift

Tilgin har mottagit ett beslut (s.k. tullräkning) från svenska Tullverket där 14 % tull påförs på tre importsändningar av IPTV set-top boxar (Mood) från 2005 och 2006. Tilgin gör bedömningen att tullavgiften påförts felaktigt och kommer att överklaga beslutet. Eventuell tull ska enligt gällande avtal ersättas av kund.

Tullverket riktar krav mot Tilgin AB om sammanlagt 4 855 258 kronor, varav 382 087 kronor avser moms. Tullavgiften avser tre importer av Tilgins IPTV set-top boxar under 2005 och 2006. Tilgin kommer att överklaga beslutet och kommer att ansöka om att verkställigheten av betalningen av den yrkade tullavgiften ska skjutas upp till dess Länsrätten slutligen meddelat sin dom.

”Vi bestrider det här kravet och överlåter nu till Länsrätten att pröva frågan. Vi tycker att den tull som påförts är felaktig och känner tillförsikt att Länsrätten kommer att dela vår uppfattning”, säger Jan Werne, VD för Tilgin.

Tull är exkluderat från priset i det kundavtal som gäller för aktuella importer. Om bolaget slutligen skulle påföras tull avser bolaget därför i sin tur begära ersättning från kund för belopp som bolaget kan komma att behöva betala.

De aktuella produkterna tillverkas för närvarande inom EU och leveranser från aktuell tillverkare till kunder inom EU sker därför inom det tullfria EU-området.