Tilgin presenterar ny serie Telco home gateways för ADSL2+, FTTH och Ethernet

4 mars 2008, CeBIT-mässan, Hannover, Tyskland: Tilgin, en ledande leverantör av kundplacerad utrustning (CPE) för multiplay och nästa generations bredbandstjänster, presenterade idag en ny serie Telco home gateways utformade för att hjälpa operatörerna att leverera olika tjänster till slutanvändarna i hemmet.

Telekom-operatörerna (på engelska ofta förkortat ”Telco”) möter från hushållen en växande efterfrågan på en ny typ av bredbandsgateway som kan fungera som en tjänstenod för leverans av ett brett utbud av tjänster och tillämpningar i hemmet. Utifrån detta behov har Tilgin utvecklat en ny serie med home gateways. Tilgins avancerade home gateways innehåller de kraftfulla och smarta funktioner som krävs för att operatörerna ska kunna leverera ett brett utbud av bredbandstjänster.

Tre nya home gateways från Tilgin finns nu kommersiellt tillgängliga: Tilgin HG1110 för ADSL2+ nätverk, HG1310 för ethernetanslutning och HG1520 för FTTH nätverk. Produkterna levereras med Tilgins hittills mest avancerade programvara för att tillmötesgå både dagens och morgondagens krav. Genom Tilgins erbjudande kan operatörerna erbjuda fler och bättre tjänster – snabbare, billigare och med längre livslängd.

Oavsett typ av nätverksanslutning stödjer alla Tilgins home gateways såväl trådlös anslutning som LAN-anslutning, något som tillsammans med stödet för UPnP, innebär att operatörerna kan erbjuda tjänster för ett växande antal anslutna terminaler i hushållen. Alla produkter stödjer TR-069 fjärrstyrning, VoIP för analoga och ISDN-anslutna telefoner samt integrerade codecs som ger kristallklart ljud som är vida överlägset det publika telenätets. Installationen av trådlöst nätverk har gjorts både säkrare och enklare med funktionen Wi-Fi Protected Setup™, som aktiveras med en knapptryckning, medan WMM och 802.11e erbjuder Quality of Service (QoS)-funktioner och multimediastöd för 802.11b/g-funktionalitet, höghastighetsrouting och QoS-hantering.

Smarta home gateways gör det möjligt för operatörerna att erbjuda hushållen fler tjänster
Operatörerna har en längre tid velat erbjuda sina kunder något mer än bara bredbandsanslutning. IPTV och så kallade quadplay-tjänster har varit ett led i denna utveckling. Ett krav för att operatörerna ska kunna erbjuda dessa och andra differentierade bredbandstjänster är en avancerad home gateway. Tilgins nya gateways uppfyller de senaste industrikraven och fungerar som intelligenta tjänstenoder för operatören. Eftersom Tilgins gateways ger mer än bara Internetanslutning, avgörs värdet för operatörerna främst av den integrerade programvaran och management-möjligheterna.

Ola Berglund, VD för Tilgin, kommenterar: ”Vi introducerar en ny serie Tilgin Home Gateways som tar företaget in i framtiden. Produkterna ger en kombinerad maskinvaru/programvaru-plattform som hjälper operatörerna att förbättra kvaliteten på sina existerande bredbandstjänster samtidigt som de kan erbjuda ännu flera applikationer.

Konvergens har varit ledordet i utvecklingen av dessa produkter. Vi strävar efter att göra det möjligt för operatörerna att utnyttja sina bredbandsnät bättre och använda nya funktioner med röst, video och data som delkomponenter i olika tjänster och inte bara som individuella tjänster. Eftersom övergången till nya tjänstemöjligheter bara kräver en enkel programuppdatering ser vi till att operatörernas investering i maskinvara håller i flera år och inte bara några månader.”

Heltäckande routing-funktionalitet – sparar kostnader och utökar tjänsteutbudet
Operatörerna har alltmer börjat erbjuda videotjänster till flera set-top-boxar i hemmet i takt med att IPTV använder det nya MPEG-4 AVC formatet. Samtidigt ökar intresset hos kunderna för att kunna knyta samman hushållens olika anläggningar och apparater som i allt högre utsträckning stödjer DLNA/UPnP. De routing-funktioner som utvecklas för Tilgins nya home gateways gör att man enkelt och effektivt kan fördela tjänster mellan olika set-top-boxar. Stödet för QoS och wire-speed routing gör att standardbaserade tjänster kan levereras mellan DLNA-anslutna enheter i hushållet, t.ex. NAS-diskar, DVD-spelare, mediaservrar, IP-radioapparater, kameror etc. Fördelen för operatören är både större funktionalitet och möjligheten att tillämpa en förhållandevis billig modell för routing av tjänster både i lokala nätverk och WAN.

― Slut ―

Kommentarer till redaktörer:
Tilgin home gateways, intelligenta gateways till hemmet för all IP-kommunikation, hjälper operatörer att utveckla sitt utbud av triple play-tjänster för röst, video och data. Tilgins gateways är utformade för att bli en integrerad del av operatörens nätverk och möjliggör automatisk provisionering av typen zero-touch, fjärrstyrning och fullständig kontroll för serviceleverantören. Förutom en Telco-lösning för Voice over IP och höghastighetsåtkomst till Internet erbjuder de dessutom kraftfulla och avancerade gateway-funktioner för IPTV- och IMS-baserade tjänster. Tilgins home gateways finns med integrerad anslutning via ADSL2+, FTTH och ethernet och erbjuder röststöd av hög kvalitet för alla ledande VoIP-backendsystem.

[De nya produkterna kompletterar Tilgins befintliga home gateways: serierna VOOD 200, VOOD 300 och VOOD 400.]