Tilgin tillförs 85 mkr

Detta pressmeddelande får ej distribueras till eller inom USA, Kanada, Australien eller Japan.

Stockholm den 11 december 2006

Tilgin tillförs 85 mkr

• Erbjudandet till allmänheten och institutioner övertecknades
• Tilgin tillförs sammanlagt 85 Mkr
• Tilgins aktie noteras på Stockholmsbörsen och första handelsdag beräknas till den 15 december 2006
• Aktien noteras under kortnamnet ”TILG”

I samband med Tilgins börsnotering nyemitteras totalt 3,4 miljoner aktier till en kurs om 25 kr. Därmed tillförs bolaget 85 mkr. Efter nyemissionerna uppgår antalet aktier i Tilgin till 22 189 060. De nyemitterade aktierna motsvarar drygt 15 procent av kapitalet och rösterna i Tilgin. Antalet aktieägare i Tilgin kommer efter genomförandet av Erbjudandet att överstiga 1 000. Tilgins aktie beräknas noteras på Stockholmsbörsens Nordiska lista (Small Cap) den 15 december 2006 under kortnamnet "TILG". Likviddagen för Erbjudandet beräknas vara den 14 december 2006.

Intresset för teckning av aktier i Tilgin har varit stort både från allmänheten och från institutionella investerare. Nyemissionen genomfördes dels som en till institutionella placerare riktad emission om 2 400 000 aktier, vilken emission varit villkorad av att börsnotering sker, dels som en emission om
1 000 000 aktier riktad till allmänheten och institutioner i övrigt (”Erbjudandet”). Den senare delen av emissionen övertecknades. Båda emissionerna hade samma teckningskurs, 25 kr.

Privata investerare kommer efter genomförandet av Erbjudandet att äga omkring 30 procent av Tilgins aktier och institutionella investerare resterande 70 procent. De större aktieägarna före genomförandet av Erbjudandet och de ledande befattningshavarna i Tilgin kvarstår som aktieägare och kommer efter Erbjudandet tillsammans att kontrollera cirka 60 procent av röster och kapital i bolaget.

Bolaget har även ställt ut en så kallad övertilldelningsoption till Evli Bank. Denna kan utnyttjas inom 30 dagar från första dagen för handel i Tilgins aktie. Övertilldelningsoptionen innebär att Tilgin förbundit sig att på Evli Banks begäran emittera ytterligare maximalt 1 000 000 aktier i syfte att täcka eventuell övertilldelning. För det fall övertilldelningsoptionen utnyttjas motsvarar de nyemitterade aktierna (Erbjudandet, de villkorade emissionerna samt fullt utnyttjad övertilldelningsoption) cirka 19 procent av kapitalet och rösterna i Tilgin.

Evli Bank Plc, Stockholmsfilial och Lage Jonason AB har agerat finansiella rådgivare åt bolaget i samband med Erbjudandet.

Kort om Tilgin

Tilgin utvecklar och säljer produkter, systemlösningar och tjänster som gör att operatörer kan erbjuda sina kunder internetaccess och telefoni- och TV-tjänster, så kallade triple play-tjänster, via bredband. Det pågående teknikskiftet och övergången från flera olika nät till ett IP-baserat bredbandsnät skapar nya förutsättningar och nya affärsmöjligheter för bolagets kunder; teleoperatörer, kabel-TV-bolag och bredbandsleverantörer, vilket genererar nya möjligheter för leverantörer av utrustning. Tilgin gör det möjligt för operatörer att erbjuda ett brett spektrum av differentierade och kostnadseffektiva bredbandstjänster. Tilgins lösningar ger stöd för en fullständig konvergens mellan röst, video- och datatjänster.

Tilgin har utvecklat IP-produkter sedan 1999. Under 2004 påbörjades utveckling av flera helt nya produktplattformar, vilka har lanserats under 2005 och mottagits mycket väl på marknaden. Under 2005 ökade bolagets försäljning med över 300 procent till 208 Mkr och under de första nio månaderna 2006 ökade försäljningen med över 100 procent jämfört med samma period 2005 till 283 Mkr. Den kraftiga tillväxten förväntas fortsätta under de kommande åren, då marknaden för triple play och det pågående teknikskiftet befinner sig i ett mycket tidigt skede. Tilgin har etablerat en global marknadsposition där mer än 30 operatörer, kommersiellt och i större omfattning, erbjuder tjänster som baseras på lösningar från bolaget.

Bolaget erbjuder produkter, systemlösningar och tjänster inom två rörelsegrenar: IP residential gateways (produktlinje Vood) och IP-TV (produktlinje Mood). Kombinationen av hårdvara och avancerad egenutvecklad mjukvara är det som framför allt särskiljer Tilgins produkter från många konkurrenters enklare modem och IP residential gateways. Mjukvaran möjliggör integration med övriga delar av operatörens IP-nätverk och Tilgins produkter kan därför anpassas till olika kunders system. Dessutom erbjuder Tilgin mjukvara som ger operatören möjlighet att kontrollera tjänsteutbud och underhåll. Tilgins produkter och lösningar stödjer även operatörernas IMS-baserade tjänster (IP Multimedia Subsystem).

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jan Werne, VD
E-mail: jan.werne@tilgin.com

Mikael Sköld, CFO
E-mail: mikael.skold@tilgin.com
Ytterligare information om Tilgin finns på www.tilgin.se