Tilgin vinner genombrottsorder i USA på IP-teknologi från Connexion Technologies

Stockholm, 23 Juni 2009: Tilgin, en ledande leverantör av lösningar för multiplay- och nästa generations bredbandstjänster, har vunnit en genombrottsorder i USA på produkter och mjukvara till Connexion Technologies, ett amerikanskt bolag inom infrastruktur och telekom. Connexion Technologies kommer att lansera Tilgins lösningar för fiberoptik och Ethernet-nätverk baserat på produkterna HG1300, HG1500 och mjukvarorna HGA550 samt VCM5.

Tilgin utvecklar högprestandalösningar för nästa generations accessnät med stöd för avancerade tjänster inom bredband, telefoni och TV. Lösningarna inkluderar också mjukvara för drift av nätverk i standarden TR-069 med möjlighet för operatörer att fjärrstyra alla tjänster som erbjuds i hushållen via de så kallade home gateways samt andra enheter i hemmet. Denna order bekräftar Tilgins ledande position inom nästa generations bredbandsaccesslösningar och är ett viktigt steg in i nya marknadssegment. Tilgin vann ordern i samarbete med NetDigital som är Tilgins partner i Nordamerika. Ordervärdet för denna initiala order är begränsat. ”Connexion Technologies förtroende för Tilgin bevisar att våra lösningar och mjukvara har den prestanda och flexibilitet som efterfrågas av de mest krävande operatörerna”, säger Ola Berglund, VD på Tilgin. Connexion Technologies driver pris-vinnande kommunikationsnätverk i hela USA. SM Connexion Technologies är inte en operatör, utan erbjuder ett urval av leverantörer av underhållning och kommunikationsapplikationer, inkl TV, telefoni och internet i Connexions nätverk. Bolaget är baserat i Cary i North Carolina. Det etablerades 2002 och betjänar fastigheter i 17 stater. För mer information, besök www.connexiontechnologies.net. ― SLUT ― "Tilgin offentliggör denna information enligt lagen omvärdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiellainstrument".