Tilgin vinner genombrottsorder på IP-teknologi från ledande nordisk fiberoperatör

Stockholm, 21 december 2009: Tilgin, en ledande leverantör av lösningar för multiplay- och nästa generations bredbandstjänster, har vunnit en genombrottsorder på produkter och mjukvara från en ledande nordisk fiberoperatör. Tilgins lösning gör att operatören ytterligare kan stärka sitt konsumenterbjudande med en vidareutveckling av sina triple play IP-tjänster.

Kunden kommer att introducera Tilgins Full Service Routing-lösning för triple play, baserat på Tilgins Home Gateway HG 1300 samt mjukvarorna HGA 570 och VCM 5, för fiberanslutna hushåll. Ordervärdet för denna initiala order är cirka 2 mkr. ”Denna genombrottsorder bevisar stabiliteten och flexibiliteten i vår mjukvara och att vi klarar att möta de mest avancerade marknadskraven när nu kunderna vidareutvecklar sina triple-play-erbjudanden till nästa nivå”, säger Ola Berglund, VD på Tilgin. Tilgin utvecklar högprestandalösningar för nästa generations accessnät med stöd för avancerade tjänster inom bredband, telefoni och TV. Lösningarna inkluderar också mjukvara för drift av nätverk enligt standarden TR-069, med möjlighet för operatörer att fjärrstyra alla tjänster som erbjuds i hushållen via de så kallade home gateways samt andra enheter i hemmet, som t.ex. olika IPTV set-top-boxar. Tilgins Full Service Routing-lösning är framtagen bland annat för att vidareutveckla IPTV-tjänsten för att tillåta HDTV och flera parallella TV strömmar, men också för att möjliggöra kommunikation mellan olika enheter i hemmet. Denna nya order bekräftar Tilgins tekniska ledarskap inom Home Gateways för den nya generationens bredbandsnät och är ett viktigt steg i att vidare rulla ut Full Service Routing-lösningen för triple play på andra marknader under 2010. ― SLUT ― "Tilgin offentliggör denna information enligt lagen omvärdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiellainstrument".