Tilgin vinner order på IP-teknologi från TRE-FOR i Danmark

Stockholm, 16 februari 2009: Tilgin, en ledande leverantör av lösningar för multiplay- och nästa generations bredbandstjänster, har vunnit en andra betydande order på IP-teknologi från TRE-FOR Bredbånd, en dansk fiberoperatör. Med Tilgins lösning ska TRE-FOR stärka sitt konsumenterbjudande med triple play-tjänster till fiberanslutna hem i Profiber nätverket (TRE-FOR, Østjysk Energi, Energi Horsens & NRGi) i Danmark.

Denna nya affär baserar sig på den genombrottsorder om ca 2 mkr, som annonserades i mitten av december 2009. Ordervärdet för denna andra order är cirka 3 mkr. "TRE-FORs förtroende för Tilgin bevisar stabiliteten och flexibiliteten i vår mjukvara och att vi klarar att möta de mest avancerade marknadskraven", säger Mats Victorin, VD på Tilgin. "Denna order tillsammans med ordern från Bredbånd Nord i oktober visar att vi har ett starkt erbjudande till energibolag som erbjuder bredbandstjänster inklusive triple play via fiber". TRE-FORs utrullning med Tilgin kommer även att påverka de andra tre operatörerna i Profiber nätverket, vars motto är "Fiber till alla". Detta innebär att alla företag och institutioner och ca. 400.000 människor som bor i försörjningsområdet kommer att erbjudas en fiberlösning. ”Vi har valt Tilgin baserat på dess lösningars prestanda och dess framtidssäkra portfölj av integrerad mjukvara och home gateways”, säger Flemming Breum, CTO på TRE-FOR Bredbånd. Denna affär är strategisk för TRE-FOR Bredbånd och med denna så skiftar hela Profiber nätverket arkitektur. Jag är stolt att kunna säga att TRE-FOR nu fullt ut möter våra slutanvändares krav. Vi kan nu erbjuda dem 2-3 HDTV strömmar simultant med höghastighets bredband”. Tilgin utvecklar högprestandalösningar för nästa generations accessnät med stöd för avancerade tjänster inom triple play, det vill säga bredband, telefoni och TV. Lösningarna inkluderar också mjukvara för drift av nätverk enligt standarden TR-069, med möjlighet för operatörer att fjärrstyra alla tjänster som erbjuds i hushållen via kundplacerade home gateways samt andra enheter i hemmet, som t.ex. IPTV Set-Top-Boxar och andra digitala enheter och apparater. Tilgins Full Service Routing-lösning är framtagen bland annat för att vidareutveckla IPTV-tjänsten för bredbandsoperatörer. Den möjliggör HDTV i flera TV-apparater samtidigt i hemmet och kommunikation mellan olika enheter i hemmet samt unik enkelhet att ansluta och introducera set-top boxar i hemmamiljön. TRE-FOR kommer att använda Tilgins Full Service Routing-lösning för triple play, baserat på Tilgins Home Gateway HG 1300 och mjukvarorna HGA 570 och VCM 5. ― SLUT ― "Tilgin offentliggör denna information enligt lagen omvärdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiellainstrument".

Taggar: