Avocent DSView®3 är först med att styra virtualiserade miljöer

Report this content

Avocent först med att kombinera hantering av virtualiserad och fysisk utrustning
i datacentret

Stockholm, 11 september 2007 – Avocent® Corporation (Nasdaq: AVCT) lanserade i dag en större uppgradering av sin programvara DSView 3, som gör det möjligt för it-chefer att sömlöst komma åt och styra virtualiserade miljöer på samma sätt som man kommer åt och styr fysiska it-miljöer. Programvaran Avocent DSView 3 är den första styrplattformen som möjliggör kombinerad åtkomst och styrning av både virtuella och fysiska servrar – i samma ”ruta” – vilket minskar kostnaden och komplexiteten förknippad med hantering av datacentrer.

”Virtualisering innebär betydande ekonomiska fördelar för stora företag, och vi är glada över att kunna erbjuda denna kraftfulla nya möjlighet som våra datacenterkunder behöver”, säger Dave Perry, executive vice president och general manager. ”Den mix av virtuella och fysiska servrar som nu dyker upp, tillför ett nytt komplexitetslager till it-styrningen och är på väg att bli en omfattande styrningsfråga för våra kunder. Avocents förbättrade programvara minskar den komplexiteten tack vare att den erbjuder en enda plattform för kombinerad åtkomst och styrning av både fysiska och virtuella servrar, vilket i sin tur eliminerar behovet av en separat uppsättning verktyg för styrning av den virtuella världen.”

Utöver att kombinera styrningen av fysiska och virtuella servrar under ett tag, stöder DSView 3 även VMware genom att den skapar en unifierad vy över hela ett företags virtuella infrastruktur med flera VirtualCenters – något som bara DSView 3 klarar. I typfallet visas VirtualCenters separat och kräver individuell styrning. Programvaran DSView 3 kan konsolidera, visa och möjliggöra åtkomst till alla virtuella maskiner över flera VirtualCenters. Dessutom kan DSView 3 konsolidera synligheten över flera ESX-servrar eller en kombination av VirtualCenters och ESX-servrar. Det ger it-chefen en kombinerad vy över en hel infrastruktur, så att det blir möjligt att se alla fysiska och virtuella servrar och maskiner på en enda skärm, vilket sparar tid och förenklar styrningen.

Utöver fördelarna innebär virtualisering också nya komplexitetsnivåer för it-säkerhetsgrupper, till exempel administration av åtkomsträttigheter; underhåll av dessa rättigheter efterhand som datacentrerna får fler virtuella servrar; styrning av virtuella servrar över olika virtuella centrer samt skydd av flera virtuella servrar mot felfunktion i någon fysisk komponent. Programvaran DSView 3 löser dessa frågor genom att autentisera användare och kontrollera åtkomst med hjälp av ett enda register över vem som gör vad och varför. Programvaran kan samla in händelser och varningar från bägge typerna av servrar i ett enda gränssnitt, vilket ger enklare åtkomst, kontroll och rättighetshantering. Detta förbättrar efterlevnaden av lagar och företagsinterna säkerhetsriktlinjer.

”Virtualiseringstekniken har bidragit stort till ökad skalbarhet i datacentret, men virtualiseringens ohämmade utbredning – genom en förökning av de virtuella maskinerna – är på väg att bli besvärlig att hantera i många företag. Dessa operativa utmaningar kan lätt hanteras med programvaran DSView 3”, säger Chantal Ingerson, product manager för DSView 3. ”Detta löser den potentiella it-fragmenteringen och eliminerar ineffektiviteten förknippad med att styra fysiska och virtuella miljöer separat.”

Några av de specifika funktionerna i denna programvaruuppdatering är:
• Integration och upptäcktsmöjligheter mellan programvaran DSView 3 och virtualiseringsinfrastrukturen VMware
• Synkronisering av ändringar
• Tillägg av händelser och varningar från virtualiseringsinfrastrukturen VMware
• Möjlighet att se och komma åt flera virtuella centrer från en enda konsol

Den uppdaterade versionen av DSView 3 har också utökat stöd för bladsystem, däribland IBM, generiska bladsystem och ytterligare HP-modeller, vilket utökar antalet bladsystem från HP och Dell som redan stöds sedan förra året. Med programvaran DSView 3 kan it-chefer konfigurera och visa bladsystem, däribland bladsystem som kör virtuella maskiner, samt komma åt bladen direkt.