AOL OFFENTLIGGÖR REKOMMENDERAT KONTANTBUD PÅ TRADEDOUBLER

Report this content

Ett tilltalande erbjudande som kombinerar attraktiv premie med långsiktig vision för TradeDoubler
Förvärvet förstärker AOLs europeiska verksamhet inom marknadsföring och försäljning på Internet

NEW YORK, DULLES, VIRGINIA och STOCKHOLM, den 15 januari 2007
AOL LLC, ett majoritetsägt dotterbolag till Time Warner Inc. (NYSE:TWX), offentliggör idag ett kontanterbjudande att förvärva (genom ett indirekt helägt dotterbolag) TradeDoubler AB (publ) (SSE:TRAD), en europeisk leverantör av lösningar för marknadsföring och försäljning på Internet, för 215 kronor per aktie. Den föreslagna transaktionens totala värde uppgår till ca 6 332 miljoner kronor, motsvarande ca 900 miljoner US dollar för samtliga aktier i TradeDoubler (inklusive de teckningsoptioner som omfattas av erbjudandet).

Styrelsen i TradeDoubler har enhälligt rekommenderat aktieägarna att acceptera erbjudandet. Vidare har aktieägare som innehar sammanlagt ca 20 % av utestående aktier, inklusive den största aktieägaren i TradeDoubler, Arctic Ventures, oåterkalleligen åtagit sig att acceptera erbjudandet.

”Vi är glada över att lämna ett så attraktivt erbjudande till aktieägarna i TradeDoubler. Erbjudandet innebär inte bara en attraktiv värdering, utan möjliggör även för TradeDoubler att spela en nyckelroll i vår strategi att utöka vår verksamhet inom marknadsföring på Internet i Europa. Med AOL och Advertising.com har vi byggt upp en stabil verksamhet inom marknadsföring på Internet i Europa och TradeDoubler kommer att hjälpa oss att påskynda tillväxten för denna verksamhet,” säger Jeff Bewkes, President och Chief Operating Officer på Time Warner.

”Den här investeringen innebär en unik möjlighet för både TradeDoubler och oss att dra nytta av den fortsatt snabba tillväxten inom marknadsföring på Internet och e-handel i Europa. Vi tror att TradeDoubler kommer att komplettera våra övriga verksamheter, särskilt vårt marknadsföringsnätverk Advertising.com. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med TradeDoublers kompetenta medarbetare för att erbjuda europeiska användare av Internet-marknadsföring det bredaste spannet av marknadsföringstjänster samt erbjuda webbsidor de mest omfattande intäktsmöjligheterna,” säger Randy Falco, Chairman och CEO för AOL LLC.