TimeSpace Radio AB Bokslutskommuniké för 2000

TimeSpace Radio AB Bokslutskommuniké för 2000 * Försäljningen uppgick till 1.098 KSEK (782) * Det första Value Adding Channel -avtalet har tecknats med Carlberg & Son Informationsteknik * TSR 34-26, en ny produktversion för LMDS-bandet beräknas kunna lanseras i slutet av första kvartalet TimeSpace Radio är leverantör av fasta trådlösa bredbandssystem för regional och lokal data- och telekommunikation. Företaget skapar kompletta bredbandslösningar genom att flexibelt och kostnadseffektivt komplettera befintlig infrastruktur baserad på kabel (fiber/koppar). TimeSpace Radios produkter är naturliga komponenter i de framtida trådlösa strukturerna för fasta och mobila användningsområden. Marknadsöversikt Utrustningsmarknaden för trådlöst bredband uppskattas av det oberoende undersökningsinstitutet Ovum vara värd drygt 1 miljard USD år 2001. Den förväntas ha en årlig tillväxt om 30 - 40%. År 2005 värderas marknaden till ca 7 miljarder USD. Marknad och omsättning TimeSpace Radio som noterades på OM Stockholmsbörsens O-lista i april 2000, redovisar en försäljning på 1.098 KSEK (782). Försäljningen omfattar två system som har levererats och installerats hos Tidaholms kommun och Skärgårdsalliansen i Karlskrona. Referensförsäljningen på den svenska marknaden för TimeSpace Radios produkter har bl.a. försvårats av en begränsade licensgivningen inom 10 GHz-bandet. Det primära kundsegmentet är nu istället operatörerna inför lanseringen av TSR 34-26, en produkt för frekvensbandet 26 GHz, det sk LMDS-bandet. Under 2000 har ett försäljningskoncept för kvalificerade försäljningskanaler, s.k. VAC (Value Adding Channels) utarbetats. En certifieringsprocess inom detta koncept är under utarbetande. De krav TimeSpace Radio ställer på de företag som får VAC-status är att de utifrån kvalificerad kompetens inom radiobaserad data- och telekommunikation kan sälja TimeSpace Radios system och ge den tekniska support som efterfrågas. Uppbyggnaden av ett VAC-nät innebär att TimeSpace Radio inte behöver bygga upp en stor försäljnings- och supportorganisation utan kan koncentrera sina resurser på utveckling och marknadsföring samt på den direkta kontakten med operatörsmarknaden. Det första VAC-avtalet tecknades i januari 2001 med Carlberg & Son Informationsteknik. Förutom kanalsamarbeten undersöker styrelsen andra strategiska allianser som svar på den snabba strukturförändring som äger rum inom data- och telekommunikationsbranschen. Produktutveckling TSR 34-10, TimeSpace Radios första kommersiella produkt, har vidareutvecklats. E1-interface och SNMP-stöd (Simple Network Management Protocol som är en de facto standard för övervakning av kommunikationsutrustning) har lanserats. E1-interfacet innebär att TimeSpace Radios system nu kan användas för såväl datakommunikation som telefoni. Tester för att erhålla CE-märkning av TSR 34-10 har genomförts. Den består av tre delmoment: EMC- (Electro Magnetic Compatibility), Safety- och Radiotypprov mot standard. TSR 34-10 uppfyller såväl Safety- som EMC-kraven. Radiotypprovet fick godkänt på alla punkter utom en, mottagar-känsligheten. Radiomodemets mottagarkänslighet har mindre praktisk betydelse för systemets funktionalitet. Förbättringsarbetet avseende känsligheten beräknas vara klart under andra kvartalet 2001. TimeSpace Radios system finns nu även i en version för frekvensen 3,5 GHz. Produktutvecklingen av TSR 34-26, dvs en produkt för frekvensband 26 GHz, det s k LMDS-bandet, fortskrider enligt plan och beräknas kunna lanseras på marknaden i slutet av det första kvartalet 2001. Även ett Ethernet- interface kommer att lanseras under samma period. Patent TimeSpace Radios koncept skyddas idag av fyra grundläggande patent. Dessa avser metoder/principer och är ej kopplade till specifika konstruktionslösningar. Siemens AG har gjort en invändning mot Europatent nr 0432198 (Patent 1). En muntlig förhandling hölls i maj. Patentkraven omarbetades något utan nämnvärd inskränkning av patentets skyddsomfång. Europapatentverkets beslöt att upprätthålla patentet med den ändrade lydelsen. Beslutet har överklagats av Siemens AG som nu har inkommit med en besvärsmotivering. Resultat och finansiell ställning Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick till -62.360 KSEK (- 48.580). Samtliga utvecklingskostnader för rapportperioden, -23.639 KSEK (-19.347), har kostnadsförts i resultaträkningen. Totala avskrivningar har gjorts med -11.472 KSEK (-10.946), varav -11.290 KSEK (-10.804) har redovisats som utvecklingskostnader. Koncernens likvida medel inklusive kortfristiga placeringar uppgick till 56.356 KSEK (5.864). De räntebärande skulderna var vid rapportperiodens utgång 14.202 KSEK (17.577). Soliditeten beräknad som eget kapital i förhållande till balansomslutningen var 71 % (48 %). Under perioden investerades 1.156 KSEK (73) i inventarier. Moderbolagets nettoomsättning uppgick till 1.098 KSEK (782) och resultatet efter finansiella poster till -63.065 KSEK (-49.230). Personal och rekrytering Den 11 augusti avgick bolagets VD Anders Johansson av personliga skäl. Han är alltjämt operativt verksam i bolaget. Mikael Jannert, bolagets ekonomichef, utsågs till tf VD. Under perioden har TimeSpace Radios lednings- försäljnings- och utvecklingsresurser utökats genom nyrekryteringar. Bolaget hade vid rapportperiodens utgång 44 (36) anställda, omräknat till heltidsanställda. För att öka tillväxttakten i bolaget erfordras ytterligare rekryteringar med huvudsaklig inriktning på personal med internationell marknadserfarenhet. Optionsprogram I december beslutade en extra bolagsstämma att genomföra ytterligare ett optionsprogram. Det innebär att bolaget har tagit upp ett förlagslån på högst 2.500 kr med högst 250.000 avskiljbara optionsrätter för nyteckning av aktier. Utspädningseffekten beräknas motsvara 3,5 procent av kapitalet och rösterna. Med hänsyn taget till fullt utnyttjande av tidigare avyttrade optionsrätter till personalen kommer maximal utspädning motsvara 4,4 procent av kapital och röster. Priset för optionsrätterna fastställdes enligt den vedertagna s.k. Black & Scholes-modellen. Det totala antalet aktier i TimeSpace Radio uppgår till 6.955.963 st. 2000 1999 Resultaträkningar i sammandrag - koncernen Jan- dec Jan- dec (KSEK) Nettoomsättning 1.098 782 Kostnad för sålda produkter -734 -461 Bruttoresultat 364 321 Forsknings- och -34.929 -30.151 utvecklingskostnader Försäljnings- och -29.190 -17.055 administrationskostnader Rörelseresultat -63.755 -46.885 Finansnetto 1.395 -1.695 Resultat efter finansiella poster -62.360 -48.580 Balansräkningar i sammandrag - 2000 1999 koncernen (KSEK) 31 dec 31 dec Tillgångar Balanserade forsknings- och 19.240 28.845 utvecklingskostnader Patent 6.699 7.656 Inventarier 2.911 2.665 Övriga omsättningstillgångar 9.951 5.031 Kortfristiga placeringar 51.830 - Kassa och bank 4.526 5.864 Summa tillgångar 95.157 50.061 Eget kapital och skulder Eget kapital 67.959 24.104 Långfristiga räntebärande skulder 11.750 13.864 Kortfristiga räntebärande skulder 2.452 3.713 Övriga kortfristiga skulder 12.996 8.380 Summa eget kapital och skulder 95.157 50.061 I rörelseresultatet ingår avskrivningar med -11.472 (-10.946) KSEK. Redovisningsrådets rekommendation om leasingavtal har tillämpats. Nyckeltal 2000 1999 Jan- dec Jan- dec Soliditet (%) 71 48 Investeringar i inventarier (KSEK) 1.156 73 Antal anställda vid periodens 44 36 utgång Antal aktier vid periodens utgång 6.955.963 5.955.963 Eget kapital per aktie (SEK) 9,77 4,05 Resultat per aktie neg neg Kassaflödesanalyser i sammandrag - 2000 1999 koncernen Jan- dec Jan- dec (KSEK) Kassaflöde från den löpande -50.888 -37.634 verksamheten Förändringar av rörelsekapital -304 2.736 Kassaflöde från -1.156 -4.573 investeringsverksamheten Kassaflöde från 102.840 35.229 finansieringsverksamheten Periodens kassaflöde 50.492 -4.242 Likvida medel vid periodens början 5.864 10.106 Likvida medel vid periodens slut 56.356 5.864 Bolagsstämma Ordinarie bolagsstämma hålls den 16 maj 2001 på Ideon i Lund. Årsredovisningen kommer att skickas ut till samtliga aktieägare och finns tillgänglig hos bolaget från och med den 30 april 2001. Styrelsen kommer att föreslå bolagsstämman att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2000. Kommande informationstillfällen Kvartalsrapport januari - mars 200116 maj 2001 Halvårsrapport januari - juni 2001 9 augusti 2001 Kvartalsrapport januari - september 2001 18 oktober 2001 Lund den 25 januari 2001 TimeSpace Radio AB (publ) Styrelsen För ytterligare information kontakta: Mikael Jannert , tf VD Christer Sjölin, styrelseordförande Tel: 046-286 23 57 Mobiltel: 070-576 00 91 Mobiltel:0708-70 62 95 christer@sjolinosjolin.se mikael.jannert@timespace.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/25/20010125BIT00900/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/25/20010125BIT00900/bit0002.pdf