TimeSpace Radio förhandlar om samgående med PNB Communication

TimeSpace Radio förhandlar om samgående med PNB Communication Lundaföretaget TimeSpace Radio AB och PNB Invest AB har idag undertecknat ett "letter of intent" beträffande eventuellt samgående med PNB Communication AB och dess moderbolag PNB Holding AB. PNB Communication som har ca 240 medarbetare, designar, konstruerar och bygger bredbands- och stadsnät som möjliggör bredband och IT-anslutning till hem och till arbetsplatser. Företagets tjänsteutbud är baserat på fiberteknik, IP-telefoni och trådlös data- och telekommunikation samt har en utbildningsverksamhet i kommunikationsteknik. PNB Communication har spjutspetskunskaper inom bredbandskommunikation samt en intressant produktportfölj bestående av olika typer av data- och telekommunikationstjänster till såväl privatpersoner som företag. Företaget har dessutom en väl fungerande försäljningsorganisation. TimeSpace Radio har unik kompetens inom trådlös data- och telekommunikation. Företagets produkt är under utveckling. Det är en licensfri radiolänk som på ett kostnadseffektivt och enkelt sätt binder samman stamnät med lokala nätverk. TimeSpace Radios nya produkt förstärker och kompletterar PNB Communications befintliga produktutbud. Vi tror att denna affär är till fördel för båda parter och är därför förhoppningsfulla om att kunna föra affären i hamn, säger Christer Sjölin, Styrelseordförande i TimeSpace Radio. Om samgåendet fullföljs, så kommer det tekniskt att ske genom att TimeSpace Radio förvärvar PNB Holding genom en riktad nyemission av aktier och andra finansiella instrument. Priset är ännu inte slutligt bestämt. En förutsättning för samgåendet är att aktieägarna i TimeSpace Radio fattar beslut om att förvärva PNB Holding inklusive PNB Communication på extra bolagsstämma. Samgåendet med TimeSpace Radio ger PNB tillgång till spjutspetskompetens inom trådlös bredbandskommunikation. Vi tror att trådlös radiolänk kommer att få ökad betydelse för utbyggnaden av stadsnät och räknar med en att kraftig expansion av utbyggnaden av stadsnät. Denna affär är en i raden och vi förväntar oss att PNB kommer att ha fler samarbetspartners med kompletterande kompetenser, säger Percy Nilsson, Styrelseordförande i PNB Communication och VD i PNB Invest. Besök oss på våra hemsidor: www.timespace.se och www.pnb-com.se TimeSpace Radio AB är ett utvecklingsföretag med verksamhet på forskningsbyn Ideon i Lund. Företaget utvecklar en licensfri radiolänk som på ett kostnadseffektivt och enkelt sätt binder samman stamnät med lokala nätverk, trådlösa eller kabelbaserade. Företagets har 17 medarbetare och är noterat på Stockholmsbörsens O- lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/07/12/20010712BIT00350/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/07/12/20010712BIT00350/bit0002.pdf