TimeSpace Radios bokslutskommuniké för 2001

TimeSpace Radios bokslutskommuniké för 2001 TimeSpace Radio har genomfört förvärvet av Printcom Tidigare verksamhet är avvecklad Vid extra bolagsstämma 01-12-13 så fattades beslutet att förvärva Printcom AB, som kommer att driva sin verksamhet vidare i TimeSpace Radios firma. Den verksamhet som tidigare bedrevs i TimeSpace Radio är nu helt avvecklad. Vid extra bolagsstämma 28 januari föreslås firmaändring till Printcom AB eller Printcom Holding AB. Som följd av detta förvärv har bolaget under perioden gjort ett VD-byte. Förvärvet av Printcom AB TimeSpace Radio har under perioden genomfört det planerade förvärvet av Printcom AB. Bolaget är ett av de ledande företagen inom etikett- och produktmärkningsbranschen. Printcom redovisar för 2001 en försäljning på 173.390 KSEK (177.331). Printcoms resultat efter dispositioner och skatter är -5.968 KSEK (-3.853 KSEK). Förvärvet skedde genom en till Printcoms ägare (Henri Bergstrand och Mats Kjellqvist genom Eds Bruk Holding AB och Skandifinanz AG) riktad apportemission av aktier och andra finansiella instrument. Efter emissionen är de största aktieägarna per den 18 januari Henri Bergstrand och Mats Kjellqvist, privat och genom bolag (bl.a. Eds Bruk Holding) 56,2% SEB Securities Services 16,3% Demel Limited 4,1% Följder för TimeSpace Radio Förvärvet av Printcom har inneburit att all verksamhet i TimeSpace Radio har avvecklats och företaget har lämnat sina lokaler på Forskarbyn Ideon i Lund. Då företaget kommer bedriva ny verksamhet så har TimeSpace Radio bytt VD. Ny VD är Viktor Pansell, nuvarande VD för Printcom AB. Kostnaderna för att avveckla verksamheten har fastställts till -16.059 KSEK inklusive patent och balanserade kostnader för forskning och utveckling. Specifika uppgifter om Printcom Marknad och omsättning - Printcom Printcom redovisar en försäljning på 173.253 KSEK (177.331). Den huvudsakliga minskade försäljningen ligger inom affärsområdet blankett vilket är en marknad som enligt statistik från Grafiska Företagarnas Förening minskar med omkring 10 % per år. För Printcoms del har volymminskningen, på grund av systematisk utrensning av olönsamma arbeten inom segmentet, varit närmare 20 %. Printcoms övriga affärsområden dekoretiketter, industrietiketter och industriella märkningssystem, har under 2001 haft en genomsnittlig tillväxt på 4-5 %. Detta motsvarar den av ledningen bedömda totala marknadstillväxten för dessa affärsområden. Under 2001 har marknadsorganisationen arbetat intensivt med att analysera samtliga kunder i syfte att förbättra dess lönsamhet. Detta har resulterat i ett antal handlingsplaner och delar av utfallet av dessa har givit resultat under fjärde kvartalet men kommer framför allt ge resultat under 2002. Personal och organisation - Printcom Under första halvåret 2001 genomfördes en omfattande rationaliseringsåtgärd genom att en ny fabrik togs i bruk i Åtvidaberg. Detta har medfört att de tidigare produktionsenheterna i Norge, i Linköping, samt den gamla produktionsenheten i Åtvidaberg har lagts ned och verksamheten har flyttats till den nya fabriken i Åtvidaberg. Härmed har Printcom samlat sin produktion till två slagkraftiga enheter, den nya i Åtvidaberg och den fyra år gamla i Malmö. Parallellt med ovanstående förändringar har Printcoms systemenhet flyttat till nya lokaler i Linköping. Vidare har ett antal kompletterande rationaliseringsåtgärder vidtagits för att minska kostnaderna, öka effektiviteten och därmed stärka den samlade konkurrenskraften. Det innebär bland annat minskade lager, optimering av produktion samt ett omfattande utbildningsarbete för samtlig personal som arbetar med, eller i angränsande miljö till, bolagets MPS system. De positiva effekterna av ovanstående för bolaget omfattande åtgärder som belastat året har givit positivt resultat i och med fjärde kvartalet 2001 men kommer framför allt att ge positivt utfall under 2002. Utsikter för 2002 - Printcom Den lågkonjunktur den tillverkande industrin i Skandinavien har befunnit sig i under stor del av 2001 bedömer Printcoms ledning bestå under i vart fall första halvåret 2002. Detta leder till att bedömningen av den totala marknadens tillväxt blir relativt försiktig, cirka 3-4 %. Genom offensiv marknadsföring av bland annat dekoretiketter beräknar dock Printcom klara en större försäljningsökning än marknaden totalt. De aktiviteter som startade under 2001 i syfte att förbättra lönsamheten kommer att fortlöpa under 2002. Som ett led i denna fokusering kommer marknadsorganisationens lönesystem förändras. Ett bidragsnivåbaserat provisionssystem kommer att införas under första halvåret. Sammantaget bedömer ledningen att dessa åtgärder kommer att kraftigt förbättra resultatet. Printcoms målsättning att nå en resultatnivå motsvarande åtta procent av omsättningen kvarstår som tidigare och bedöms kunna uppfyllas senast räkenskapsåret 2004. TimeSpace Radios resultatutveckling under det fjärde kvartalet 2001 Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick under det fjärde kvartalet 2001 till -12.374 KSEK (-20.934). Forsknings- och utvecklingskostnaderna uppgick till -82 KSEK (-9.832). Under perioden har samtliga balanserade utgifter för forsknings- och utvecklingsarbeten nedskrivits helt. Totala avskrivningar har gjorts med +320 KSEK (-2.880), varav +240 KSEK (- 4.086) har redovisats som forsknings- och utvecklingskostnader. TimeSpace Radios resultatutveckling under helåret 2001 Koncernens nettoomsättning uppgick till 122 KSEK (1.098) och resultatet efter finansiella poster efter de fyra första kvartalen 2001 uppgick till -72.036 KSEK (-62.360). Forsknings- och utvecklingskostnaderna för perioden uppgick till -13.200 KSEK (-34.929). Totala avskrivningar har gjorts med -3.681 KSEK (-11.472), varav -3.585 KSEK (-11.290) har redovisats som forsknings- och utvecklingskostnader. Moderbolagets nettoomsättning uppgick till 78 KSEK (1.098) och resultatet efter finansiella poster till -66.256 KSEK (-63.065). Finansiell ställning för Koncernen Koncernens likvida medel uppgick per 2001-12-31 till 2.967 KSEK (56.350). De räntebärande skulderna var vid periodens utgång 0 KSEK (14.202). Soliditeten beräknad som eget kapital i förhållande till balansomslutningen var 45 % (71 %). Under perioden nettoinvesterades -1.081 KSEK (1.156) i inventarier, varav -1.684 KSEK (405) under det fjärde kvartalet. Redovisningsprinciper Från och med andra kvartalet 2001 har redovisningsrådets rekommendation om immateriella anläggningstillgångar tillämpats. I övrigt har oförändrade redovisningsprinciper använts jämfört med senaste årsredovisning. Lund den 28 januari 2002 TimeSpace Radio AB (publ) Styrelsen Granskningsrapport Vi har översiktligt granskat denna delårsrapport enligt den rekommendation som Föreningen Auktoriserade Revisorer FAR utfärdat. En översiktlig granskning är väsentligt begränsad jämfört med en revision. Det har inte kommit fram något som tyder på att: delårsrapporten inte uppfyller kraven enligt börs- och årsredovisningslagarna. Per Larsson Åke Stenmo Bolagsstämma Ordinarie bolagsstämma hålls den 11 juni 2002 kl. 10:00. Årsredovisningen kommer att finnas tillgänglig på Printcoms hemsida; www.printcom.se, från och med den 31 maj 2002. Aktieägare som önskar ett tryckt exemplar ombedes att kontakta Printcom på 0120 - 853 00. Styrelsen kommer att föreslå bolagsstämman att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2001. Kommande informationstillfällen Kvartalsrapport januari - mars 2002 7 maj 2002 Notera att kommande kvartalsrapport kommer att lämnas av Printcom AB eller Printcom Holding AB, förutsatt att firmaändringen beslutats på extra bolagsstämma 2002-01-28. För ytterligare information kontakta: Lars Paulsson Christer Sjölin, Styrelseordförande TimeSpace Radio AB TimeSpace Radio AB Tel: 040-699 83 03 Mobiltel: 070-576 00 91 Mobiltel: 0733-22 43 56 christer@sjolinosjolin.se lars.paulsson@timespace.se För ytterligare information angående Printcom kontakta: Viktor Pansell, VD Henri Bergstrand, Styrelseordförande Printcom AB Printcom AB Tel: 040-699 83 02 Mobiltel: 0708-88 72 45 Mobiltel: 0706-75 73 70 viktor.pansell@printcom.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/28/20020128BIT00610/bit0003.doc Hela bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/28/20020128BIT00610/bit0003.pdf Hela bokslutskommunikén