God vekst for TINE i 2008

TINE Gruppa hadde i 2008 en omsetning på 17,7 mrd. kroner, en vekst på 11,7 prosent fra 2007. Det er i all hovedsak den norske virksomheten av konsernet som bidrar til dette, men oppkjøpene av Wernersson Ost og Ilchester Cheese har også vært medvirkende. - 2008 ble et gledelig vendepunkt for melkeforbruket, sier konsernsjef Hanne Refsholt og legger til at dette er første gang på 28 år at salget av melk øker ut fra norsk dagligvarehandel.

Driftsresultatet for TINE Gruppa ble 619 MNOK, en økning på 30 MNOK fra 2007. Årsresulatet etter skatt for 2008 ble 375 MNOK, en reduksjon på 100 MNOK fra 2007.

Målretter markedskommunikasjonen
Etter flere år med nedgang i salget av søtmelk har TINE klart å snu den negative trenden. Volumveksten i 2008 var på 1,1 prosent eller 3,1 millioner liter melk. – Det er spesielt gledelig at det er blant den yngre forbrukergruppen at veksten er størst, sier Refsholt og mener at blant tiltakene som har bidratt til det positive resultatet er den nye melkekommunikasjonen ”Melk styrker kroppen”.

Salgsvolumet av hvitost, det største ostesegmentet i Norge, vokste med 3% i 2008. TINE bidro til denne veksten gjennom økt salg av både Norvegia og Jarlsberg. Norvegia merker nå sterkere konkurranse fra handelens egne merkevarer. Brunostsegmentet viste en volumnedgang på 1 prosent, med en reduksjon for TINE på 4 prosent.

TINE har over flere år jobbet målrettet for å øke forbruket av yoghurt per capita. Det er derfor positivt å se en volumvekst på 6,4 prosent i yoghurtsalget ut fra norsk dagligvare i 2008.

Økologi – ikke som forventet
TINE er den største aktøren innenfor økologisk mat i Norge og står for 25 prosent av totalmarkedet. Veksten i salget av økologiske produkter i Norge var generelt svakere i 2008 enn året før, og for TINEs del sto salget av økologiske produkter for i underkant av to prosent i forhold til totalsalget. TINE har som mål at økologiske produkter skal utgjøre minimum seks prosent av TINEs totale produktvolum innen 2012.

Datterselskapene
Kjøpet av Ilchester Cheese Company Ltd. høsten 2008 og Wernersson Ost AB høsten 2007 bidro til en god vekst i TINEs internasjonale ostevirksomhet, men resultatbidraget kom fortsatt fra den amerikanske osteaktiviteten som viste både bedret omsetning og resultat i 2008. Både Diplom-Is og Fjordland hadde god vekst i omsetningen i 2008, men begge virksomhetene har store utfordringer med lave marginer.

Utsiktene fremover
Også TINE forbereder seg til å møte vanskeligere økonmomiske tider. Blant annet falt verdien av pensjonsmidlene i TINE Gruppas norske pensjonsordning betydelig i verdi i løpet av fjerde kvartal 2008 som en følge av utviklingen på den norske og de internasjonale børser. Dette verdifallet har ikke kommet til uttrykk i resultatet for 2008, men blir belastet regnskapet i 2009 og de kommende år.

Konsernsjefen mener den positive markedsutviklingen TINE har opplevd innenfor de fleste produktområder i 2008 viser at TINE har mange muligheter fremover. Forutsetningen er imidlertid at TINE klarer å opprettholde sin konkurranseevne i forhold til import.