Jönköpingstjejer får storasystrar som lyssnar

Report this content

Tjejer i Jönköping har nu möjlighet att få en volontär ”Storasyster” som lyssnar, stöttar och peppar när de behöver någon att prata med. Initiativet är ett samarbete mellan Kvinno- och tjejjouren Jönköping och Tjejzonen, Sveriges största stödorganisation för tjejer.

Tjejzonen har förmedlat Storasystrar till tjejer som behövt någon att prata med sedan år 2007, med målet att förebygga psykisk ohälsa. Storasystrarna är volontärer som får utbildning i att vara ett samtalsstöd för yngre tjejer, Lillasystrar, och projektet har haft stor framgång. Samordningen av Storasystrar och Lillasystrar har lett till att ca 300 unga tjejer hittills har fått stöd av en Storasyster.

Genom ett samarbete mellan Tjejzonen och den lokalt förankrade tjejjouren kan tjejer i Jönköping nu få en Storasyster som lyssnar. Kvinno- och tjejjouren Jönköping har sedan tidigare en chatt för tjejer, men volontärsamordnare Åsa Sertenius Strivér har märkt att det hos många finns behov av att få kontinuerligt stöd av samma person.

– Vi märker att flera tjejer som hör av sig till oss i chatten känner sig ensamma. En del av dem efterfrågar att få prata med samma jourtjej varje gång - något vi inte kan lova i nuläget. Det är en viktig utveckling för vår jour att kunna erbjuda något mer till de tjejer som behöver det. Många skulle behöva en typ av kontaktperson, men kanske en annan typ än den man kan få via kommunen. En Storasyster skulle därför kunna vara ett bra stöd, säger Åsa Sertenius Strivér.

– På Tjejzonen har vi lång erfarenhet av att finnas för tjejer från hela landet online, men för att kunna träffas fysiskt har de hittills varit tvungna att bo i Stockholm. Vi är nu glada över att finnas lokalt i Jönköping, så att fler tjejer får möjligheten att träffa en Storasyster både online och IRL säger Lovisa Skagerman, projektsamordnare på Tjejzonen.

Projektet vänder sig till alla som identifierar sig som tjejer i åldern 12-25 år och inga frågor är för små eller stora för att prata om med sin Storasyster. Genom samtal med sin Storasyster får tjejerna möjlighet att bli lyssnade till av någon som står utanför hennes vanliga vardag och som har tystnadsplikt. Storasyster får regelbunden handledning och fungerar som stöd i upp till ett år.

Projektet finansieras av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor.

Projektet startar i mitten av mars 2015 och Tjejzonen söker nu så väl Storasystrar som Lillasystrar i Jönköpingsområdet. Vill du bli Storasyster eller Lillasyster? Kontakta Lovisa, lovisa.skagerman@tjejzonen.se.

För mer information kontakta gärna:

Lotta Zetterqvist, verksamhetschef Tjejzonen

Mejl: lotta.zetterqvist@tjejzonen.se

Sanna Nilsson, kommunikationsansvarig Tjejzonen

Mejl: sanna.nilsson@tjejzonen.se

Om Tjejzonen

Tjejzonen är Sveriges största stödorganisation för tjejer och mottog stipendie från Anna Lindhs Minnesfond 2013. Vi möter dagligen tjejer mellan 12 och 25 år som behöver någon som lyssnar på deras berättelser, tankar och känslor. Tjejzonen bildades 1998 och har idag drygt 10.000 samtal med unga tjejer per år via 200 ideellt engagerade Storasystrar. Tjejzonen är verksam över hela landet och har sitt kansli i Stockholm. Tjejzonen är medlemmar i FRII och har 90-konto. Läs mer på www.tjejzonen.se.

Taggar:

Citat

Vi märker att flera tjejer som hör av sig till oss i chatten känner sig ensamma. En del av dem efterfrågar att få prata med samma jourtjej varje gång - något vi inte kan lova i nuläget. Det är en viktig utveckling för vår jour att kunna erbjuda något mer till de tjejer som behöver det. Många skulle behöva en typ av kontaktperson, men kanske en annan typ än den man kan få via kommunen. En Storasyster skulle därför kunna vara ett bra stöd.
Åsa Sertenius Strivér, volontärsamordnare Kvinno- och tjejjouren Jönköping
På Tjejzonen har vi lång erfarenhet av att finnas för tjejer från hela landet online, men för att kunna träffas fysiskt har de hittills varit tvungna att bo i Stockholm. Vi är nu glada över att finnas lokalt i Jönköping, så att fler tjejer får möjligheten att träffa en Storasyster både online och IRL.
Lovisa Skagerman, projekt­samordnare på Tjejzonen