ITMA Barcelona 2011

ITMA BARCELONA 22-29 SEPTEMBER 2011

Över 950 utställare från 35 länder har anmält sig

Världens tillverkare av maskiner för textil- och konfektionsbranschen hamnar i fokus under ITMA mässan i Barcelona den 22-29 september 2011. Idag har 950 företag från 35 olika länder redan anmält sig som utställare.

Senast ITMA Europa ägde rum var 2007 i München. Mässan lockade då ca 1300 företag och upptog över 100 000 kvm yta, totalt valde ca 56 000 personer att besöka mässan.

Ungefär 80 % av utställarna kommer från Europa, de största grupperna av utställare kommer från Tyskland, Italien, Schweiz, Spanien och Belgien. Från övriga världen är det i dagsläget högst representation från Indien tätt följt av Japan, Turkiet, Taiwan och Kina (se komplett lista på www.itma.com). Från Sverige är idag 8 företag anmälda som utställare.

För att hålla ner priserna på hotellrummen i samband med mässan har Cematex (Europas textilmaskinsförening) tecknat ett avtal med Barcelona Business Pass. Har ni för avsikt att besöka mässan och är i behov av hotellrum rekommendera vi därför att ni vänder er till Barcelona Business Pass via maria.portus@beinbeyond.com alternativt www.itma2011.beinbeyond.com för att få bästa möjliga pris.

Nytt för 2011 års mässa är den ökade satsningen på ”Research and Education” området. Världens ledande institutioner och lärosäten kommer att ställa ut, däribland Textilhögskolan i Borås. Parallellt med utställningen kommer att antal seminarium att äga rum.

Den 25, 26 och 27 september kommer IFAI (Industrial Fabric Association International) att ha tre förmiddagskonferenser på mässområdet. Teman för dagarna kommer att vara:

• Marknadens behov - leverantörskedja, industrins behov, lagar- och regelverk
  • Teknologier och tillverkning - nanobeläggningar, smart inks, microencapsulation, energibesparingsåtgärder
  • Nya material och produkter - smarta och internaktiva produkter, miljövänliga kompositer

TMAS (Föreningen Svenska Textilmaskinsleverantörer) har åtta medlemsföretag som tillsammans årligen omsätter ca 700 MSEK. TMAS är en av 9 medlemmar i Cematex. Föreningen har sitt kansli inom Teknikföretagens Branschgrupper, ett helägt dotterbolag till Teknikföretagen.

För ytterligare information vänligen kontakta Elin Lydahl, sekreterare i TMAS 08-782 0860, alternativt Kristina Ros 08-782 0954, www.tmas.se.

Heléne Schultz +46-8-782 08 23 eller +46-8-70-526 58 04

Textile Machinery Association of Sweden, TMAS, was established in 1997. It’s members are Swedish companies that construct, develop and/or manufacture machines and accessories for the textile and ready-made industry.

Taggar: