Delningen av TNT Mail och Express berör inte svensk marknad

Report this content

Som tidigare meddelats kommer TNT att dela på Mail och Express från den 1 januari 2011. Den svenska marknaden kommer inte påverkas av detta, eftersom att TNT:s verksamhet i Sverige endast består av expresstransporter.

Bakom beslutet till separationen av Mail och Express finns faktorer som att skillnaderna mellan de två enheterna ökar så pass mycket att det är nödvändigt med olika strategier och profiler för att de ska kunna utvecklas till sin fulla potential. De ökade skillnaderna har även lett till att det uppstått en situation där synergimöjligheterna numera är begränsade.

– Det är positivt att det har tagits beslut om att separera Mail och Express. Vi kommer nu att kunna se två självständiga företag med helt annan kapacitet än tidigare. TNT Express Sveriges verksamhet berörs inte av detta utan vi arbetar på som vanligt, säger Stephen Naylor, VD för TNT i Sverige.

För mer information kontakta:

Stephen Naylor, VD TNT Express Sverige

Mail: stephen.naylor@tnt.se

Fakta om TNT
TNT: s expressdivision är en av världens ledande business-to-businessaktörer när det gäller expresstransporter. Varje vecka levererar TNT 4,4 miljoner paket och dokument till över 200 länder. Nätverket består av närmare 2409 depåer, hubbar och sorteringscenter. Över 26 310 fordon och 48 flygplan ingår i vad som är Europas största flyg- och vägtransportnät.

TNT:s expressdivision har över 78 000 anställda över hela världen och är den första organisationen att erhålla globalt erkännande som en Investor in People. Express- divisionens omsättning uppgick till 5956 miljarder Euro för 2009. Rörelseresultat var 193 miljoner Euro 2009. Se även www.tnt.com/express

TNT förser företag och konsumenter över hela världen med en stor bredd av tjänster inom post och express. Med huvudkontor i Holland erbjuder TNT en effektiv nätverksstruktur i Europa och Asien och expanderar globalt för att maximera prestationen i sina nätverk. TNT finns i mer än 200 länder och har fler än 160 000 anställda. För 2009 rapporterade företaget en intäkt på 10,4 miljarder Euro och ett rörelseresultat på 648 miljarder Euro. TNT är listade på börsen i Amsterdam.

TNT värdesätter sitt sociala ansvar och samarbetar med United Nations World Food Programme och United Nations Environmental Programme för att bekämpa hunger och miljöförstöringar i världen. Deras insatser har börjat ge resultat; under 2009 fick TNT återigen den högst poängen av alla företag i Dow Jones Sustainability Index och i Carbon Disclosure Project inom den koldioxidintensiva sektorn.

Mer information om TNT finns på: http://group.tnt.com och www.tnt.se

Taggar: