Fraktföretaget TNT Express skärper säkerhetsrutinerna

Efter att flera paket med sprängmedel har påträffats på olika fraktplan väljer nu TNT Express att skärpa säkerheten.
­- Vi är fast beslutna att vidta nödvändiga åtgärder tillsammans med säkerhetspersonal, kunder och branschen för att garantera säkra transporter för världshandeln, säger Marie-Christine Lombard, Group Managing Director Express.

För att kunna garantera en hög säkerhet för de varor som transporteras, men även för den personal som är i kontakt med transporterna, har TNT Express beslutat att öka säkerhetsmedvetandet bland annat genom att förstärka kontrollerna av luft- och vägburna transporter. Detta innebär bland annat en upptrappad kontroll av paket i alla de länder där TNT Express bedriver verksamhet. Detta omfattar även de samarbetspartners, underleverantörer och flygbolag som TNT Express samarbetar med.

– De nya säkerhetsrutinerna kommer att införas i Sverige inom kort, säger Stephen Naylor, VD TNT Sverige. TNT Express har redan idag ett högt säkerhetsmedvetande, där de vid många tillfällen överträffar de lokala säkerhetsföreskrifter som finns på plats. De har även ett kontinuerligt samarbete med nationella och internationella instanser som är ansvariga för transportsäkerhet. Men nu anser alltså företaget att det finns ytterligare behov av att höja säkerheten.

För mer information kontakta:
Stephen Naylor, VD TNT Sverige,
tfn 070-7527407,
stephen.naylor@tnt.se

TNT:s expressdivision är en av världens ledande business-to-businessaktörer när det gäller expresstransporter. Varje vecka levererar TNT 4,4 miljoner paket och dokument till över 200 länder. Nätverket består av närmare 2409 depåer, hubbar och sorteringscenter. Över 26 310 fordon och 48 flygplan ingår i vad som är Europas största flyg- och vägtransportnät.

TNTs expressdivision har över 78 000 anställda över hela världen och är den första organisationen att erhålla globalt erkännande som en Investor in People. Express divisionens omsättning uppgick till 5956 miljarder Euro för 2009. Rörelseresultat var 193 miljoner Euro 2009. Se även www.tnt.com/express

TNT förser företag och konsumenter över hela världen med en stor bredd av tjänster för behov inom post och express. Med huvudkontor i Holland, erbjuder TNT en effektiv nätverksstruktur i Europa och Asien och expanderar globalt för att maximera prestationen i sina nätverk. TNT finns i mer än 200 länder och har fler än 160 000 anställda. För 2009 rapporterade företaget en intäkt på 10,4 miljarder Euro och ett rörelseresultat på 648 miljarder Euro. TNT är listade på börsen i Amsterdam. TNT värdesätter sitt sociala ansvar och samarbetar med United Nations World Food Programme och United Nations Environmental Programme, för att bekämpa hunger och miljöförstöringar i världen. Våra insatser har börjat ge resultat; under 2009 fick TNT återigen den högst poängen av alla företag i Dow Jones Sustainability Index och i Carbon Disclosure Project inom den koldioxidintensiva sektorn.

Mer information om TNT finns på: http://group.tnt.com och www.tnt.se