Snabb leverans av livsmedelshjälp genom god logistik

Det har nu gått nästan tio år sedan logistikföretaget TNT och FN:s största humanitära hjälporganisation, World Food Programme (WFP), inledde ett banbrytande partnerskap för att gemensamt hjälpas åt att minska hungersnöden i världen. Den akuta nödhjälpen vid olika katastrofer har varit särskilt värdefull för WFP.

– En av anledningarna till varför samarbetet startades var att vi såg vilka möjligheter som fanns. Kunde man dra nytta av TNT:s omfattande nätverk för att tackla en av de största logistiska utmaningarna, att förse världen med mat? Vi kan efter nästan tio års samarbete med WFP se att vår kunskap, expertis och framförallt det praktiska stödet, har gjort betydande skillnad för antalet människor som har gått från hunger till mättnad, säger Stephen Naylor, vd för TNT Sverige.

Det praktiska stödet som TNT bistått WFP med har främst varit att frakta livsmedel till behövande i olika nödsituationer som flyktingkriser, översvämningar, jordskalv, torka och missväxt men även organisatorisk expertis så att insatser i nödsituationer kan göras på ett mer effektivt sätt, etablerande av lageranläggningar och att placera ut personal med specialutbildning för att ge direkt praktiskt stöd i nödsituationer.

– Vi arbetar dessutom kontinuerligt med att höja medvetandet om hur situationen i världen ser ut, inte minst bland våra anställda. Vi vet att våra anställda värderar samarbetet med WFP och att det bidrar till ett ökat engagemang för ett socialt ansvarstagande. Medarbetarna deltar regelbundet i aktiviteter som TNT anordnar för att samla in pengar, fortsätter Naylor.

Ett exempel på hur en sådan aktivitet kan se ut är månadsfrukosten på Stockholmsdepån. Medarbetarna bjuds in till en gemensam frukost med sina kollegor, där alla betalar en viss summa. Pengarna går oavkortat till WFP.

– Alla dessa insatser, små som stora, gör skillnad i det långa loppet, det ser vi nu när vi tittar tillbaka på tiden som har gått, avslutar Stephen Naylor.

TNT:s expressdivision är en av världens ledande business-to-business aktörer när det gäller expresstransporter. TNT förser företag och konsumenter över hela världen med en stor bredd av flexibla tjänster för behov inom post och express. Med huvudkontor i Holland, erbjuder TNT en effektiv nätverksstruktur i Europa och Asien och expanderar globalt för att maximera prestationen i sina nätverk. TNT finns i över 200 länder och har fler än 160 000 anställda.

Varje vecka levererar TNT 4,4 miljoner paket och dokument till över 200 länder. Nätverket består av närmare 2409 depåer, hubbar och sorteringscenter. Över 26 310 fordon och 48 flygplan ingår i vad som är Europas största flyg- och vägtransportnät.
Under 2010 hade express- och brevtjänster inom TNT en omsättning om 7,05 miljarder euro respektive 4,29 miljarder euro.

TNT värdesätter sitt sociala ansvar och samarbetar med United Nations World Food Programme och United Nations Environmental Programme, för att bekämpa hunger och miljöförstöringar i världen.

Mer information om TNT Sverige hittar du på www.tnt.se.