TNT öppnar ny linje mellan Indien och Europa

TNT Express lanserar nu en särskild satsning på transport mellan Indien och Europa. Linjen trafikeras fem gånger per vecka från New Delhi till Liège i Belgien, TNT:s flyghub i Europa.

Den nya tjänsten har en veckokapacitet på 210 ton och transporterna avgår från New Delhi i slutet av varje arbetsdag och anländer i Europa innan nästa arbetsdag påbörjats. På rutten till Indien sker dessutom ett stopp i Dubai, vilket möjliggör anslutning till TNT:s vägnätverk i Mellanöstern.

– Den nya tjänsten gör det möjligt att korta ledtiderna för transporter mellan Indien och Europa och speglar väl TNT:s engagemang för att förbättra anslutningen mellan Indien och Europa. Vi tror att det är en viktig satsning för att våra kunder ska bli ännu mer konkurrenskraftiga, i och med att de får snabbare ledtider från fabrik till marknad, vilket även ökar deras effektivitet, säger Stephen Naylor, VD för TNT Sverige.

Införandet av den nya linjen är en del av TNT:s strategi för att stärka sin ledande position på linjerna mellan Asien och Europa. Övriga utvalda platser som TNT transporterar från i Asien är Chongqing, Hong Kong, Shanghai och Singapore.

TNT:s expressdivision är en av världens ledande business-to-business aktörer när det gäller expresstransporter. TNT förser företag och konsumenter över hela världen med en stor bredd av flexibla tjänster för behov inom post och express. Med huvudkontor i Holland, erbjuder TNT en effektiv nätverksstruktur i Europa och Asien och expanderar globalt för att maximera prestationen i sina nätverk. TNT finns i över 200 länder och har fler än 160 000 anställda.

Varje vecka levererar TNT 4,4 miljoner paket och dokument till över 200 länder. Nätverket består av närmare 2409 depåer, hubbar och sorteringscenter. Över 26 310 fordon och 48 flygplan ingår i vad som är Europas största flyg- och vägtransportnät.
Under 2010 hade express- och brevtjänster inom TNT en omsättning om 7,05 miljarder euro respektive 4,29 miljarder euro.

TNT värdesätter sitt sociala ansvar och samarbetar med United Nations World Food Programme och United Nations Environmental Programme, för att bekämpa hunger och miljöförstöringar i världen.

Mer information om TNT Sverige hittar du på www.tnt.se.