TNT-samarbete med FN firar tio år

År 2002 byte TNT Express fokus – från att tidigare ha sponsrat golfturneringar och Formel 1, till att istället samarbeta långsiktigt med FN:s hjälporganisation World Food Programme. Denna månad har det gått ett decennium sedan det framgångsrika samarbetet inleddes.

För att TNT skulle bli ett ledande företag inom CSR, corporate social responsibility, skrotade företaget år 2002 sina traditionella sponsringsåtaganden av sportevenemang och ingick istället ett bindande avtal med FN:s matprogram WFP. Avtalet innebar att TNT bidrar med personal, logistikexpertis och inte minst sitt omfattande globala transportnätverk i kampen mot hungersnöd och svält över hela världen.

Vår ledningsgrupp stod inför ett beslut att antingen fortsätta vårt engagemang i golfturneringen Dutch Open eller att istället satsa på ett mer socialt fokus där TNT:s verksamhet och kompetens kom till användning. Valet föll som bekant på FN-programmet. Onekligen ett mycket bredare och mer förpliktigande samarbete än golfturneringen varit, säger Stephen Naylor, vd på TNT Sverige.

Samarbetsavtalet undertecknades vid FN-toppmötet Johannesburg Summit on Sustainable Development i september 2002 under överseende av bl.a. Generalsekreterare Kofi Annan.

Under de tio år som gått har TNT:s fordon, medarbetare, flygplan och lagerfaciliteter ingått i FN:s katastrofhjälp vid flera större naturkatastrofer.

2003 låg TNT bakom den första privatfinansierade flygtransporten av proviant till sudanesiska flyktingar. Året därpå var TNT ett av flera privata företag som bidrog med katastrofhjälp efter flodvågskatastrofen i Indiska Oceanen.

Till dags dato har TNT bidragit med logistiksupport vid 30 natur- och svältkatastrofer samt deltagit i 19 flygtransporter. Bara under år 2010 bidrog TNT:s medarbetare med över 14 000 timmars katastrofhjälp och TNT:s flygplan transporterade 275 ton proviant till länder som Haiti, Pakistan och Somalia.

TNT Express har i dag en katastrofberedskap som består av 31 specialutbildade medarbetare. Beredskapen innebär att dessa medarbetare ska vara klara att rycka ut till katastrofer över hela världen inom 48 timmar.

Läs mer: http://www.tnt.com/wfp10years/en/site/home/In_times_of_crisis.html

För mer information: Stephen Naylor, vd TNT Sverige, stephen.naylor@tnt.se. tfn +46 8 625 5985, eller mobil: 070 752 74 07

Om TNT Express

TNT Express är ett av världens största transportföretag. Varje dag hanterar TNT Express omkring 1 miljon paket, dokument samt större gods. Företaget är verksamt genom ett välutbyggt väg- och luftnätverk i Europa, Mellanöstern, Afrika, Asien, Stillahavsregionen samt Nord- och Sydamerika. 2011 omsatte TNT Express 7,2 miljoner Euro. Läs mer på www.tnt.com/corporate/en/site/home.html#.