TNT utökar expresskapaciteten mellan Asien och Europa

Ny fraktservice med Boeing 747 från Hong Kong

TNT förbättrar nu sin servicekapacitet mellan Kina och Europa. Detta genom att sätta in ett nytt fraktflyg, en B747-400ER, som kommer att flyga non-stop mellan Hong Kong och TNT:s Europeiska hubb i Belgien. Detta innebär en sammankoppling med TNT:s marknadsledande flyg- och vägnätverk för leveranser inom Europa. Företaget kan därmed erbjuda sina kunder snabba transittider, kontroll och överblick över leveranserna, samtidigt som företagets kostnader sänks och utnyttjande av flottan förbättras. Den nya B747 fraktservicen från Hong Kong är ytterligare ett led i TNT:s satsning på utökning i Asien. Med dess geografiska och ekonomiska närhet till Pärlflodsdeltat och det centrala läget i Asien är Hong Kong ett naturligt val att placera en hubb i, för att därigenom kunna sköta leveranser åt kunder i södra Kina, men också i Vietnam, Thailand, Filippinerna och Taiwan. Det blir ett komplement till TNT:s övriga internationella hubbar i Asien, d v s i Shanghai, Beijing och Singapore. - Våra integrerade flyg- och vägleveranser i Asien och Europa gör det möjligt att stärka företaget i detta område med stort handelsutbyte. Det nya fraktflyget från Hong Kong gör det nu möjligt för våra kunder, särskilt de inom teknik-, telekommunikations-, elektronik- och modeindustrin, att bli ännu mer konkurrenskraftiga, genom att tiden från fabrik till marknad kortas ned och effektiviteten inom lagerhållning ökar. Våra fortsatta investeringar på den asiatiska marknaden visar tydligt på TNT:s långsiktiga tro på regionen och att vi fortsätter att förbättra servicen för våra kunder, säger Stephen Naylor, VD, TNT Sverige. Den 110 ton tunga Boeing 747-400 ERF (Extended Range Freighter) erbjuder industrins lägsta ”ton-mile”-kostnad. Det är även det mest allsidiga fraktflyget för olika lastmöjligheter. I februari 2007 introducerade TNT direktflygningar mellan Shanghai och Liège, med företagets första Boeing 747-400 ERF. Detta flygplan mellanlandar i Singapore på vägen tillbaks till Kina. Ytterligare information Enligt Asien-Europa-mötet (ASEM), ett forum som inkluderar den Europeiska Kommissionen och alla medlemsländer i EU och ASEAN, översteg handeln mellan Europa och Asien 710 miljarder Euro under 2008. EU är ASEAN:s tredje största handelspartner med en total handel om cirka 100 miljarder Euro. Europa och USA är Kinas största exportmarknader. Trots nedgången i världsekonomin ökar Kinas ekonomi på nytt snabbt.