• Tobii AB/

Tobii Aware förbättrar integritet, säkerhet och komfort i nya bärbara datorer från MSI

Tobii, världsledande inom eyetracking och pionjär inom attention computing, har integrerat programvaran Tobii Aware i MSI:s nya serie av bärbara datorer MSI Summit och Prestige. Tobii Aware anpassar sig efter användarens behov och känner av dennes närvaro och intention, vilket bidrar till ökad integritet, säkerhet, produktivitet och komfort. Då det är Tobiis första affär med MSI får en ny grupp av kommersiella användare för första gången tillgång till Tobii Aware.

Tobii Aware möjliggör för användaren att arbeta säkert, oavsett var man befinner sig, genom att förbättra datorns säkerhet och integritet. När användaren tittar bort blir skärmen suddig och om användaren lämnar datorn låser den sig automatiskt och sänker ljusstyrkan. När rätt person är tillbaka framför skärmen låser datorn upp sig. Programvaran meddelar även användaren med diskreta visuella notiser om någon annan står bakom och tittar på skärmen. För att skydda information som kräver en hög nivå av säkerhet så kan skärmen automatiskt bli suddig om programvaran identifierar att en obehörig står och tittar på användarens skärm.

”Genom att integrera Tobii Aware i våra nya laptop-serier MSI Summit och Prestige Evo, ger vi användaren helt nya funktioner som förbättrar deras säkerhet, integritet och ökar deras komfort,” sa Clark Peng, MSI Notebook Division Vice President of Product Management. ”MSI Summit och Prestige Evo tar nu nästa steg i utvecklingen för att öka vikten av säkerhet och integritet.”

Programvaran förbättrar även produktiviteten och komforten med olika interaktiva funktioner och erbjuder insikt om skärmtid, ergonomi, avstånd från skärm och datoranvändning. ”Stay awake”-funktionen som hindrar datorn från att låsa sig eller dimma ned skärmen kan exempelvis öka fokus och produktivitet hos användaren.

”Attention Computing är på väg att bli standard i alla datorer och partnerskapet med MSI är ytterligare ett bevis på detta,” sa Ulrica Wikström, VP för PC på Tobii. ”Användare och företag efterfrågar datorer som proaktivt arbetar för att hålla deras information säker samtidigt som komfort och produktivitet stärks. Det är precis vad Tobii Aware erbjuder när programvaran paras ihop med MSI:s nya serie av laptops.”

Detta samarbete förväntas inte att på fristående basis vara väsentligt för Tobiis intäkter under 2022.1

För mer information om Tobii Aware, besök: https://tech.tobii.com/products/aware/

För mer information om MSI Summit Series och Prestige Laptops, besök: https://www.msi.com/Business-Productivity

1Tobii definierar väsentlig påverkan som mer än 10 % av företagets totala intäkter.

Lina Perdius, Head of Communications, Tobii AB, tel: 070 018 78 75, e-post: lina.perdius@tobii.com

Henrik Mawby, Head of Investor Relations, Tobii AB, tel: 072 219 82 15, e-post: henrik.mawby@tobii.com

Tobii är världsledande inom eyetracking och pionjär inom attention computing. Vårt mål är att göra världen bättre med teknik som förstår vår uppmärksamhet och intention. Vi skapar en bättre framtid med våra produkter och lösningar som appliceras inom områden så som beteendestudier och forskning, hälso- och sjukvård, träning och utbildning, gaming, extended reality (VR, AR & MR), fordonsindustrin, med flera. Tobiis eyetracking-lösningar används av tusentals företag, universitet och forskningsinstitutioner runt om i världen. Tobii har sitt huvudkontor i Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Mer information finns på: www.tobii.com.