Tobii Dynavox lanserar Boardmaker 7 – den nya plattformen för specialundervisning

Tobii Dynavox, världsledaren inom kommunikationshjälpmedel, lanserar idag den senaste generationen av specialundervisningsplattformen Boardmaker. Boardmaker erbjuder en inkluderande utbildningsmiljö för föräldrar, specialpedagoger och skolor till miljontals elever runt om i världen.

Boardmaker har varit den världsledande programvaran för specialundervisning under de senaste 30 åren och stödjer utbildning och kommunikation för mer än sex miljoner elever i 51 länder. Hundratusentals lärare förlitar sig på Boardmakers utbildningsresurser och har tillsammans skapat över en miljon utbildningsaktiviteter som kan delas och nås via plattformen och dess tillhörande användarcommunity.

Nya Boardmaker 7 finns på 14 olika språk och innehåller funktioner från tidigare generationer som kombinerats i en ny programvara för Windows, Mac och Chromebooks. Programvaran stödjer Boardmakers onlinefunktioner, elevhanteringsplattform och den stora globala delningsplattformen för undervisningsmaterial. Eleven kan använda programvaran via en vanlig dator, via pekskärm, med ögonstyrning och via ett flertal andra åtkomstalternativ. Det gör Boardmaker till den mest tillgängliga plattformen på marknaden. Boardmaker 7 har ett modernt och lättillgängligt användargränssnitt som gör det enkelt att skapa och dela interaktiva eller tryckta läroplaner och kommunikationsstöd.

”I utvecklingen av Boardmaker 7 har vi tagit fasta på feedback från våra kunder och gjort betydande investeringar i den senaste tekniken. Vi är övertygade om att den nya plattformen kommer att göra en stor skillnad för lärare och elever på deras utbildningsresa. Boardmaker 7 tillåter varje elev att utvecklas och lyckas i sin egen takt med kommunikation och läskunnighet i centrum”, säger Fredrik Ruben, VD för Tobii Dynavox.

Boardmaker 7 inkluderar bildkommunikationssymbolerna PCS, världens största symbolbibliotek med över 45 000 individuella bildsymboler. PCS är utvecklade för barn, vuxna, personer med synnedsättning samt för användare med afasi. Symbolerna finns översatta till 44 olika språk och används för att skapa och personanpassa kommunikations- och utbildningsaktiviteter. Symbolerna används även i Googles Action Blocks för Android och i Microsofts Office-produkter.

Under de senaste åren har Tobii Dynavox framgångsrikt förflyttat Boardmaker till att erbjudas som en SaaS-tjänst med stark användartillväxt och lojalitet. Med lanseringen av Boardmaker 7 är verksamheten väl positionerad för en fortsatt och långsiktig tillväxt, med främst prenumerationsbaserade intäkter.

För mer information, besök: https://www.tobiidynavox.com/software/windows-software/boardmaker-7/

Lina Perdius, Corporate Communications Manager, Tobii AB, tel: 070 018 78 75, e-post: lina.perdius@tobii.com

Henrik Mawby, Investor Relations, Tobii AB, tel: 072 219 82 15, e-post: henrik.mawby@tobii.com

Tobii är världsledande inom eyetracking. Vår mission är att göra världen bättre med teknik som förstår vår uppmärksamhet och intention. Tobii bedriver verksamhet inom tre affärsområden: Tobii Dynavox gör specialutvecklade datorer som styrs med ögonrörelser eller pekskärm som används av personer med särskilda behov. Tobii Pro utvecklar och säljer eyetracking-lösningar och -tjänster som idag används av mer än 3 500 företag och 2 500 forskningsinstitutioner, däribland samtliga av världens 50 mest välansedda universitet. Tobii Tech levererar eyetracking-teknologi som integreras i konsumentelektronik och andra produkter så som persondatorer, virtual reality, hälso- och sjukvårdstillämpningar, med mera. Tobii har sitt huvudkontor i Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Koncernen har över 1 000 anställda. Mer information finns på: www.tobii.com