• Tobii AB/

Tobii Dynavox lanserar PCEye Plus, ett ögonstyrt hjälpmedel för individer med nedsatt rörelseförmåga

Tobii Dynavox, världsledaren inom avancerade hjälpmedel för kommunikation och datorstyrning, lanserar idag PCEye Plus, det första hjälpmedlet som kombinerar avancerad ögonstyrning, taligenkänning, switchkontakter och infraröd (IR) styrning. PCEye Plus ansluts via USB till en vanlig Windows-baserad dator och ger användare med nedsatt rörelseförmåga full kontroll över datorn samt möjlighet att styra apparater med IR-fjärrkontroll. PCEye Plus börjar säljas idag och levereras komplett med en ny version av programvaran Windows Control.

Tobii Dynavox’s eyetracking-teknologi ger tusentals människor med nedsatt rörelseförmåga, orsakad av exempelvis ryggmärgsskada eller ALS, en ökad frihet att kommunicera på sina egna villkor. Tekniken möjliggör för användare att styra en dator med enbart ögonen. Genom att titta på skärmen styr användaren musmarkören genom sina ögonrörelser. Inga andra hjälpmedel behövs.

– PCEye Plus ger användaren en helt ny frihet och kontroll över sin omgivning, säger Fredrik Ruben, affärsområdeschef för Tobii Dynavox. Tillsammans med den nya programvaran Windows Control är denna produkt snabbare, mer precis och har ett större användningsområde än något annat vi tidigare gjort. Detta ger våra användare full möjlighet att kommunicera och utforska världen.

PCEye Plus gör att du kan surfa, använda sociala medier, jobba, spela spel, styra TV-apparater och annan hemelektronik enbart med hjälp av dina ögon. Användare som har talförmåga kan även utnyttja de inbygga mikrofonerna för taligenkänning och talstyrning. PCEye Plus kan kopplas samman med en switchkontakt som tillsammans med ögonstyrningen ger användaren ytterligare en effektiv möjlighet att styra sin dator.

Den nya versionen av programvaran Windows Control ger samma möjlighet att kontrollera datorn som användare som använder tangentbord och mus. Med hjälp av ögonen kommer man åt alla inställningar, från kalibrering till språk och styrmetod.

PCEye Plus levereras tillsammans med IR-fjärrkontrollen EyeR och programvaran Virtual Remote. EyeR ansluts enkelt till datorns USB port och ger möjlighet att styra till exempel TV apparater, IR-styrda leksaker, samt olika sorters funktioner för Smarta Hem.

För att lära dig mer om PCEye Plus och den nya versionen av programvaran Windows Control, besök tobiidynavox.com/pceye-plus.

Denna information är sådan information som Tobii AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 maj 2017, kl. 17:30 CET.

Sara Hyléen, Corporate Communications Director, Tobii AB
tel: 070-916 16 41, e-post:
sara.hyleen@tobii.com

Nils Lindhe, Vice President Global Marketing, Tobii Dynavox
tel: 076-894 84 84, e-post:
nils.lindhe@tobiidynavox.com

Tobii är världsledande inom eyetracking. Vår vision är en värld där all teknik fungerar i total harmoni med naturligt mänskligt beteende. Tobii bedriver verksamhet inom tre affärsområden: Tobii Dynavox gör specialutvecklade datorer som styrs med ögonrörelser eller pekskärm som används av människor med särskilda behov. Tobii Pro utvecklar och säljer eyetracking-lösningar och tjänster för att studera mänskligt beteende som idag används av mer än 3 000 företag och 2 000 forskningsinstitutioner, däribland samtliga av världens 50 mest välansedda universitet. Tobii Tech vidareutvecklar Tobiis teknologi för nya volymmarknader såsom datorspel, vanliga datorer, virtual reality och smartphones. Tobii har sitt huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Koncernen har drygt 750 anställda. Läs mer på www.tobii.com.