Tobii Dynavox och Google samarbetar för att göra teknik tillgängligt för alla

Tobii Dynavox, världsledaren inom kommunikationshjälpmedel, offentliggör idag ett nytt samarbete med Google och integrerar Google Assistant i sina hjälpmedel via kommunikationsmjukvaran Snap Core First. Samarbetet gör det enkelt för personer med funktionsnedsättning att använda alla Google Assistants funktioner för exempelvis underhållning eller möjlighet att styra smarta enheter. Integrationen är ett första steg i samarbetet mellan de två bolagen för att skapa bättre tillgång till teknik och information för sina användare.

Som ett första steg i samarbetet har Google Assistant integrerats i Tobii Dynavox kommunikationsmjukvara Snap Core First, som möjliggör för personer med funktionsnedsättningar som cerebral pares, autism och ALS att kommunicera. Samtliga av Tobii Dynavox kommunikationshjälpmedel kommer med en inbyggd Google Assistant och ger användaren, via eyetracking, touch eller skanning, tillgång till alla hjälpsamma funktioner som tillhandahålls av Google.

Med Tobii Dynavox och Google Assistants djupa integration kan användaren nu enklare och snabbare styra smarta enheter i hemmet, ställa frågor om specifika ämnen eller få tillgång till underhållning.

”Jag älskar att använda min Google Nest Mini för att styra saker i mitt hem, få tillgång till all slags information och spela musik. Integrationen i Snap Core First gör det väldigt enkelt för mig och det är den bästa assistenten jag någonsin har använt”, säger Becky Tyler, gamer och YouTuber med cerebral pares.

”Vårt uppdrag är att ge människor med funktionsnedsättning möjlighet att göra vad de tidigare kunnat eller aldrig trodde var möjligt. Det inkluderar rätten att kommunicera, styra sitt hem och få samma tillgång till kunskap och information som alla andra. Därför är vi väldigt glada över samarbetet med Google för att tillsammans utveckla teknik som är mer tillgänglig för alla”, säger Fredrik Ruben, VD för Tobii Dynavox.

Google integrerar även Tobii Dynavox bibliotek av bildkommunikationssymboler (PCS®) i Action Blocks. Med Action Blocks kan personer med funktionsnedsättning lägga upp egna genvägar på hemskärmen av sin Android-telefon för att ge Google Assistant olika kommandon. Användaren väljer kommando samt tillhörande bild och sparar sedan på hemskärmen. Genom att inkludera PCS-symboler blir gränssnittet mer bekant för de miljoner studenter och vuxna som använder Tobii Dynavox PCS-symboler för att kommunicera.

Tobii Dynavox har under det senaste året tagit flera viktiga steg för att utveckla lösningar för att främja användarens självständighet. Det inkluderar utvecklingen av Computer Control, stöd för att använda eyetracking utomhus och en helt ny portfölj av tillgänglighetsanpassade appar som Android Messages, Google Calendar och Google Translate.

Mer information:

Lina Perdius, Corporate Communications Manager, Tobii Group, tel: 070 018 78 75, e-post: lina.perdius@tobii.com

Henrik Mawby, Investor Relations, Tobii AB, tel: 072 219 82 15, e-post: henrik.mawby@tobii.com

Tobii är världsledande inom eyetracking. Vår mission är att göra världen bättre med teknik som förstår vår uppmärksamhet och intention. Tobii bedriver verksamhet inom tre affärsområden: Tobii Dynavox gör specialutvecklade datorer som styrs med ögonrörelser eller pekskärm som används av personer med särskilda behov. Tobii Pro utvecklar och säljer eyetracking-lösningar och -tjänster som idag används av mer än 3 500 företag och 2 500 forskningsinstitutioner, däribland samtliga av världens 50 mest välansedda universitet. Tobii Tech levererar eyetracking-teknologi som integreras i konsumentelektronik och andra produkter så som persondatorer, virtual reality, hälso- och sjukvårdstillämpningar, med mera. Tobii har sitt huvudkontor i Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Koncernen har över 1 000 anställda. Mer information finns på: www.tobii.com