Tobii godkänd för Windows Hello login, erbjuder stöd för ansiktsidentifikation

Stockholm, 16 december 2015 – Tobii, världsledaren inom eyetracking, och Microsoft meddelar idag att Tobiis eyetracking-plattform erbjuder stöd för ansiktsidentifikation i Windows Hello och därigenom snabbare, enklare och säkrare inloggning. Tobiis plattform är den enda eyetracker som erbjuder stöd för Windows Hello. Tobii kan därmed erbjuda tillverkare av bärbara datorer, bildskärmar och datortillbehör både biometrisk ansiktsidentifikation i Windows 10 och ögonstyrning genom en och samma sensor.

Funktionen för biometrisk identifikation använder sig av bilder från eyetrackern vilka bearbetas av Microsofts algoritmer för ansiktsigenkänning. Dessa algoritmer som är inbyggda i Windows 10 fastställer användarens identitet och möjliggör därigenom en säker inloggning. Tobiis eyetracker gör i sin tur det möjligt för Windows Hello att fungera i varierande ljusförhållanden, även i mörker.

Funktionen för ansiktsidentifikation är tillgänglig för produkter baserade på plattformen Tobii IS3, bland annat Tobii EyeX Controller och SteelSeries Sentry. Avsikten är att stöd för ansiktsidentifikation i Windows Hello ska bli en standardfunktion på kommande eyetracking-plattformar inklusive Tobii IS4 som nyligen presenterades.

Stödet för Windows Hello ger datortillverkare som integrerar eyetracking från Tobii möjlighet att erbjuda ytterligare en kraftfull förbättring av användarupplevelsen utöver ögonstyrning. När man är framför datorn är man automatiskt inloggad, utan att behöva göra något. Att en och samma sensor kan användas till ansiktsidentifikation och nya ögonstyrda användarupplevelser ökar värdet för datortillverkarna.

– Teknologi har en grundläggande uppgift att förstå människor bättre och förenkla för oss i vår vardag. Med Windows Hello behöver man inte komma ihåg sitt lösenord för att logga in, säger Oscar Werner, affärsområdeschef Tobii Tech. Microsofts intresse att få eyetracking att funka för Windows Hello är ett bevis på det värde som våra teknologier tillsammans tillför, både nu och i framtiden.

Den som vill använda Tobiis stöd för Windows Hello och nästa generations enkla, lösenordsfria inloggning kan göra det med hjälp av Tobii EyeX Controller, en eyetracker som kan kopplas till datorer som är kompatibla med Windows 10.

Stödet för Windows Hello har utvecklats av affärsområdet Tobii Tech.

Ytterligare information

Tobii offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 december 2015, kl. 17.00.

Henrik Johansson, VP Products & Marketing, Tobii Tech, 072-522 20 25, e-post: henrik.johansson@tobii.com

Sara Hyléen, Corporate Communications & Investor Relations, Tobii AB, tel. 070-916 16 41, e-post: sara.hyleen@tobii.com

Tobii är världsledande inom eyetracking. Vår vision är en värld där all teknik fungerar i total harmoni med naturligt mänskligt beteende. Tobii bedriver verksamhet inom tre affärsområden: Tobii Dynavox gör specialutvecklade datorer som styrs med ögonrörelser eller pekskärm som används av människor med särskilda behov. Tobii Pro utvecklar och säljer eyetracking-lösningar och tjänster för att studera mänskligt beteende som idag används av mer än 2000 företag och 1500 forskningsinstitutioner, däribland samtliga av världens 50 mest välansedda universitet. Tobii Tech vidareutvecklar Tobiis teknologi för nya volymmarknader såsom datorspel, vanliga datorer, virtual reality och fordon. Tobii har sitt huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Koncernen har cirka 600 anställda. Läs mer på www.tobii.com.