• Tobii AB/

Tobii lanserar den nya plattformen UX Explore och möjliggör eyetracking-baserade UX-studier via smartphones

Tobii presenterar idag UX Explore, en ny lösning som ger UX-designers möjlighet att använda eyetracking för att studera smartphone-användares uppmärksamhet. Den nya mjukvaruplattformen bygger på deep learning-algoritmer och gör att designers och utvecklare kan utföra användarstudier via smartphones i användarnas vardagliga miljö.

Användandet av mobilapplikationer ökar konstant. Under 2022 gjordes fler än 255 miljoner nedladdningar1 och varje år utvecklas miljontals nya appar2. Nya banbrytande Tobii UX Explore riktar sig till UX-designers och utvecklare och ger dem tillgång till eyetracking för att i ett tidigt skede av designprocessen optimera användarvänligheten baserat på vad som fångar app-användarnas uppmärksamhet.

- Idag är mobile first standard och att designa appar av hög kvalitet är nödvändigt för att ha nöjda kunder. Eyetracking är ett av de mest träffsäkra analysverktygen och ger en djupare förståelse av användarupplevelsen. Tekniken har tidigare främst använts av de största företagen men med UX Explore gör vi eyetracking skalbart och tillgängligt för fler. Vi är övertygade att de som använder UX Explore kommer uppskatta de fördjupade insikter och visualiseringar av användarnas uppmärksamhet som lösningen ger, säger Ali Farokhian, VP Enterprise på Tobii.

Tobii UX Explore ger snabba och lättförståeliga insikter om konsumenters användarupplevelse, vilket gör att designers och utvecklare kan ta snabbare och mer träffsäkra beslut i testprocessen. Genom att effektivisera processen kommer UX Explore inte bara bidra till en ökad användarvänlighet för slutanvändaren utan även spara både tid och pengar för utvecklarna.

För mer information om Tobii UX Explore, besök:

1Data från Statista.

2Data från Data.AI State of Mobile 2022 report.

Joel Karlsson, Head of Communications, Tobii AB, tel: 070 481 72 34, e-post: joel.karlsson@tobii.com

Carolina Strömlid, Head of Investor Relations, Tobii AB, tel: +46 (0)70  880 71 73, e-post: carolina.stromlid@tobii.com

Tobii är världsledande inom eyetracking och pionjär inom attention computing. Vårt mål är att göra världen bättre med teknik som förstår vår uppmärksamhet och intention. Vi skapar en bättre framtid med våra produkter och lösningar som appliceras inom områden så som beteendestudier och forskning, hälso- och sjukvård, träning och utbildning, gaming, extended reality (VR, AR & MR), fordonsindustrin, med flera. Tobiis eyetracking-lösningar används av tusentals företag, universitet och forskningsinstitutioner runt om i världen. Tobii har sitt huvudkontor i Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Mer information finns på: www.tobii.com.