Tobii lanserar ny eyetracking-plattform för integration i konsumentprodukter

Stockholm – 15 oktober, 2015 – Tobii, världsledaren inom eyetracking, presenterar idag eyetracking-plattformen Tobii IS4 och tillhörande Tobii EyeChip™, världens första specialutvecklade processor (ASIC) för eyetracking. Tillsammans utgör de världens mest avancerade eyetracking-komponenter för integration i konsumentprodukter. Dessa gör det möjligt att integrera eyetracking i laptops, bildskärmar, surfplattor, bilar, virtual reality (VR) och andra produkter. Tobii IS4 och Tobii EyeChip finns nu tillgängliga för OEM-kunder att förbeställa via Tobiis Early Access Program.

– Efter flera års forskning och utveckling och runt 120 miljoner kronor i investeringar utgör IS4-plattformen, och i synnerhet EyeChip, en milstolpe i Tobiis historia, säger Oscar Werner, affärsområdeschef för Tobii Tech. Dessa nya produkter gör det möjligt för ledande OEM-kunder att ge sina kunder spännande och revolutionerande upplevelser.

IS4 är Tobiis sjätte generations eyetracking-plattform och den första plattformen på marknaden som fullt ut möter kraven för att kunna integreras i konsumentprodukter. Tillsammans med EyeChip utgör IS4 världens mest kostnadseffektiva och kompakta eyetracking-plattform. Den ger OEM-kunder och integratörer tillgång till en avancerad plattform med belysare och sensorer för infrarött ljus, Tobii EyeCore-algoritmer, samt Tobiis mellanvara och utvecklingsmiljö. Detta ger en oöverträffad prestanda, låg effektförbrukning och en produkt som är enkel att integrera. Plattformen kan också användas för flera multimodala tredjepartsapplikationer såsom ansiktsidentifikation, huvudposition och avläsning av ansiktsuttryck

Tobii EyeChip är världens första så kallade System-on-Chip ASIC (eng: application-specific integrated circuit), specifikt framtagen för eyetracking. EyeChip har inbyggd kamera- och belysningskontroll samt hårdvaruacceleration och processering som hanterar all bearbetning av algoritmerna. Sammantaget ger detta mycket bra prestanda och minskar kraftigt belastningen på CPU, databussar och energiförbrukning jämfört med andra lösningar för eyetracking. Tack vare detta kan tillverkare bygga in eyetracking i konsumentprodukter såsom laptops, bildskärmar, surfplattor, bilar, VR och AR.

EyeChips kompakta storlek och kraftfulla processering gör den särskilt lämpad att integreras i lösningar för VR. Nyligen presenterade Tobii ett tekniskt samarbete med Starbreeze Studios för att utforska en möjlig integration av eyetracking in i StarVR – ett huvudburet VR-headset.

Tobii IS4 och EyeChip är baserade på 15 års utveckling och världens mest omfattande patentportfölj inom eyetracking. Genom att kombinera Tobiis beprövade teknologi med IS4-platformens kraftfulla processering och kompakta formfaktor blir eyetracking än mer robust och exakt. Därmed blir det möjligt att skapa ännu bättre eyetracking-baserade upplevelser.

Ett begränsat antal integratörer och OEM-kunder kan redan nu registrera sig för Tobiis Early Access Program. Genom programmet kommer deltagande partners att få ett utvärderingskit för Tobii IS4, integrationsguide, referensdesigner och omfattande support. De första enheterna kommer att levereras under december 2015.

• För bilder på Tobii IS4 och Tobii EyeChip, vänligen besök Tobiis Pressrum.

Tobii offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 oktober 2015, kl. 16.00.

Stephan Floyd, Marketing Manager, Tobii Tech, +1-781-223-2005, e-post: stephan.floyd@tobii.com

Sara Hyléen, Corporate Communications & Investor Relations, Tobii AB, +46 70 9161641, e-post: sara.hyleen@tobii.com

Om Tobii Tech

Tobii Tech är ett affärsområde inom Tobii-koncernen. Tobii Tech fokuserar på att ta Tobiis världsledande eyetracking-teknologi till volymprodukter, såsom datorer, datorspel, virtual reality, fordon och medicinsk apparatur. Dess kunder integrerar Tobiis komponenter och teknologi i sina produkter och tar dem till marknaden under egna varumärken och kanaler. För mer information, besök www.tobii.com/tech.

Tobii är världsledande inom eyetracking. Vår vision är en värld där all teknik fungerar i total harmoni med naturligt mänskligt beteende. Tobii bedriver verksamhet inom tre affärsområden: Tobii Dynavox gör specialutvecklade datorer som styrs med ögonrörelser eller pekskärm som används av människor med särskilda behov. Tobii Pro utvecklar och säljer eyetracking-lösningar och tjänster för att studera mänskligt beteende som idag används av mer än 2000 företag och 1500 forskningsinstitutioner, däribland 49 av världens 50 mest välansedda universitet. Tobii Tech vidareutvecklar Tobii:s teknologi för nya volymmarknader såsom datorspel, vanliga datorer och fordon. Tobii har sitt huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq Stockholm (STO: TOBII). Koncernen har cirka 600 anställda. Läs mer på www.tobii.com.