Tobii Pro expanderar till Latinamerika

Tobii Pro, världsledande inom eyetracking för beteendestudier, accelererar i linje med sin strategi tillväxten genom att öppna ett nytt kontor i Santiago i Chile. Expansionen möjliggör direktförsäljning av Tobii Pros eyetracking-lösningar för att undersöka och förstå mänskligt beteende. Samtidigt utökar Tobii Pro sin geografiska täckning av den tjänsteverksamhet som utför eyetracking-studier på uppdrag av företag.

Det nya kontoret kommer att hjälpa kunder i en region med universitet i världsklass och en snabbväxande kommersiell marknad. Genom det nya kontoret ökar räckvidden för Tobii Pros konsultteam som fokuserar på att hjälpa företag att bättre förstå sina kunders beteende och beslutsfattande.

– Att öppna ett eget kontor i Latinamerika är i linje med vår strategi att öka den lokala närvaron i nyckelregioner. Vi kan ge bättre stöd lokalt, samtidigt som vi breddar utbudet för våra globala kunder som vill genomföra eyetracking-studier på flera marknader, säger Tom Englund, affärsområdeschef för Tobii Pro.

Som en del av expansionen ansluter sig den tidigare återförsäljaren Eye On Media till Tobii Pros team och Eye on Medias kunder servas nu direkt av Tobii Pro.

– Jag är verkligen glad över att välkomna Eye On Medias medarbetare till Tobii Pro och Tobii-familjen. Eye On Media har varit återförsäljare av våra produkter sedan 2009 och företaget har stor erfarenhet av både eyetracking för beteendeforskning och den lokala marknaden, fortsätter Tom Englund.

Tobii Pro är den division i Tobii-koncernen som fokuserar på eyetracking-lösningar för att förstå mänskligt beteende. Den omfattande produktportföljen sträcker sig från hårdvarusystem med hög prestanda, såsom desktopbaserade och huvudburna eyetrackers, till mjukvaru- och molnbaserade tjänster samt konsultverksamhet.

Med det senaste tillskottet i Chile har Tobii Pro nu kontor i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, USA, Japan, Singapore, Kina, Sydkorea, Taiwan och Chile.

Cecilia Lago Albright, PR & Communications Manager, Tobii Pro, tel: 070-743 13 45, e-post: cecilia.albright@tobii.com

Ola Elmeland, Investor Relations Manager, Tobii AB, tel: 073-440 98 62, e-post: ola.elmeland@tobii.com

Tobii är världsledande inom eyetracking. Vår vision är en värld där all teknik fungerar i total harmoni med naturligt mänskligt beteende. Tobii bedriver verksamhet inom tre affärsområden: Tobii Dynavox gör specialutvecklade datorer som styrs med ögonrörelser eller pekskärm som används av människor med särskilda behov. Tobii Pro utvecklar och säljer eyetracking-lösningar och tjänster för att studera mänskligt beteende som idag används av mer än 3 500 företag och 2 500 forskningsinstitutioner, däribland samtliga av världens 50 mest välansedda universitet. Tobii Tech vidareutvecklar Tobiis teknologi för nya volymmarknader såsom datorspel, vanliga datorer, virtual reality, augmented reality och smartphones. Tobii har sitt huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Koncernen har cirka 1 000 anställda. Läs mer på www.tobii.com.