Tobii Pro Sprint – ny eyetracking-lösning för testning av användarupplevelser

Tobii Pro, världsledande inom eyetracking-lösningar för beteendestudier, lanserar Tobii Pro Sprint: ett nytt webbaserat verktyg som gör användningstestning av digitala produkter snabbare och enklare. Detta eyetracking-verktyg är det första i sitt slag och ger UX-designers och utvecklare som arbetar i ett högt tempo i agila miljöer omedelbara och unika insikter om användarbeteende.

– Med eyetracking slipper man gissa vad som ligger bakom en användares beteende. Med Tobii Pro Sprint gör vi eyetracking mer tillgängligt och enklare att använda i samarbetsintensiva designprocesser, så att team snabbt och enkelt kan få feedback och insikter från användningstester, säger Tom Englund, affärsområdeschef för Tobii Pro.

Med Tobii Pro Sprint kan UX-designers se eller spela in testdeltagarnas ögonrörelser medan dessa använder en tjänst eller produkt på en dator utrustad med en eyetracker från Tobii. Inspelningen kan följas i realtid av andra intressenter eller spelas upp senare.

– På H&M arbetar vårt UX team hela tiden med att optimera kundresan och där är Tobii Pro Sprint en viktig del av våra grundliga kvalitativa användartester. Att kunna dela de objektiva insikterna från testerna gör det möjligt för oss att snabbt förklara för teamet och andra intressenter vilka designförändringar som är nödvändiga att göra, något som tidigare varit svårt att påvisa, säger Liang Hiah, UX Lead, H&M.

Tobii Pro Sprint ger en extra dimension av insikter och är ett effektivt sätt att exakt lokalisera potentiella orsaker till eller indikatorer på användbarhetsproblem i mjukvaror och på webbplatser. Eyetracking avslöjar hur användare interagerar med det digitala gränssnittet, i vilken ordning de visuellt navigerar, vilka saker de lägger märke till eller ignorerar, vilka ställen de fastnar på och vad de dras till.

”Vi använder oss av en rad olika verktyg...och nu är eyetracking ett jättestort komplement till dessa. Det svarar på en mängd frågor som uppstår när vi använder de andra testmetoderna och belyser till och med en del frågor vi själva inte var medvetna om, säger Teresia Schullström, UX Designer på Avanza.

Sömlösa och intuitiva användargränssnitt eller sidlayouter är avgörande för en framgångsrik marknadsföring och en bra användarupplevelse. Konsekvenserna av en dålig användarupplevelse kan bli dyra och besvärliga att åtgärda för ett företag. Tobii Pro Sprint är utformat för kvalitativ användartestning i varje steg av design- och utvecklingsprocessen. Problem med användbarheten kan identifieras och rättas till före lanseringen av en digital produkt eller tjänst och kan därefter kontinuerligt förbättras.

Fördelar och exempel på användningsområden:

• Live-streaming och inspelning av användartester och resultat gör det lättare att presentera användbarhetsproblem för intressenter och bevisa att UX är evidensbaserat och inte en fråga om smak.
  • Omedelbar och objektiv feedback från användarna snabbar upp både design- och beslutsprocessen.
  • Testledaren kan bjuda in medlemmar i teamet som sitter på annan plats att observera testtillfällena och kommunicera genom chattfunktionen, vilket underlättar samarbetet inom och mellan team.
  • Exempel på användningsområden: en e-handelsbutik som behöver effektivisera navigeringen och antalet steg i utcheckningen på sin webbplats för att konvertera fler besökare till köpare. Alternativt en internetbank som testar om kunderna har problem med att hitta viktiga funktioner på deras plattform och använda vissa menyer för att slutföra sina banktransaktioner.

Den nya mjukvaran är en del av Tobii Pros omfattande produktportfölj av eyetracking-verktyg för beteendestudier, som sträcker sig från hårdvarusystem med hög prestanda, såsom desktopbaserade och huvudburna eyetrackers, till mjukvaru- och molnbaserade tjänster samt konsultverksamhet.

Mer information:

Kontakt:

Cecilia Lago Albright, PR & Communications Manager, Tobii Pro, tel: 070-743 13 45, e-post: cecilia.albright@tobii.com

Tobii är världsledande inom eyetracking. Vår vision är en värld där all teknik fungerar i total harmoni med naturligt mänskligt beteende. Tobii bedriver verksamhet inom tre affärsområden: Tobii Dynavox gör specialutvecklade datorer som styrs med ögonrörelser eller pekskärm som används av människor med särskilda behov. Tobii Pro utvecklar och säljer eyetracking-lösningar och tjänster för att studera mänskligt beteende som idag används av mer än 3 000 företag och 2 000 forskningsinstitutioner, däribland samtliga av världens 50 mest välansedda universitet. Tobii Tech vidareutvecklar Tobiis teknologi för nya volymmarknader såsom datorspel, vanliga datorer, virtual reality, augmented reality och smartphones. Tobii har sitt huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Koncernen har cirka 1 000 anställda. Läs mer på www.tobii.com.