Tobii Technology tar in 170 MSEK i expansionskapital

Stockholm den 15 maj 2009 – Tobii Technology AB får 170 MSEK i expansionskapital från Amadeus Capital Partners, Northzone Ventures och den befintliga investeraren Investor Growth Capital. Kapitalet ska användas för att expandera Tobiis banbrytande ögonspårningsteknik inom befintliga och nya marknader och användningsområden. Detta är resultatet av en överenskommelse som träffats mellan huvudägare och investerare.

Tobii är ett av de snabbast växande företagen i Europa och är absolut marknadsledare vad gäller teknik och lösningar på området ögonspårning. Företaget grundades 2001, och när Investor Growth Capital år 2007 gjorde sin första institutionella investering i Tobii kunde produktsortimentet breddas och en internationell expansion inledas. Idag har företaget cirka 200 anställda fördelade på sju kontor över hela världen.

Det nya kapitalet ska användas för att öka tillväxten inom de befintliga affärsområdena Analysis och Assistive Technology (analyser och hjälpmedelsteknik). Med hjälp av Tobiis lösningar för ögonspårning kan företag skaffa sig kunskap om konsumentbeteende och programvarors användbarhet. Tekniken används även inom olika delar av den akademiska forskningen. Tobii tillverkar dessutom enheter för ögonstyrd kommunikation samt andra kommunikationssystem för funktionshindrade.

Tobii kommer också att gå in på helt nya marknader. Företaget stod nyligen för något av ett tekniskt genombrott då man lanserade ett komplett inbyggt ögonspårningssystem, vilket innebär att Tobii nu kan integrera ögonspårning i ett brett spektrum av produkter på nya marknader, som till exempel fordonssystem för att upptäcka förartrötthet, vanliga datorer, medicinsk diagnostik samt spel.

”Tobii har visat att man har det som krävs för att lyckas som produktföretag på en global arena”, säger Jeppe Zink från Amadeus. ”Med sin överlägsna teknik och sin snabba tillväxttakt har Tobii en unik möjlighet att dra nytta av den stora affärspotential som finns inom området ögonspårning. Vi ser fram emot att få följa företagets utveckling och fortsatta affärsframgångar”, säger Hans Otterling från Northzone Ventures.

”Vi är mycket nöjda med hur Tobii har utvecklats och är medvetna om allt hårt bakomliggande arbete. Det gläder oss också mycket att vi nu får sällskap av Amadeus och Northzone i vårt arbete med att hjälpa Tobii att utnyttja framtida affärsmöjligheter”, säger Anders Ösund från Investor Growth Capital.

Vice VD John Elvesjö kommenterar den nya finansieringen: ”Tobii är ett lönsamt och snabbt växande företag, men vi måste koppla samman våra ambitioner med sakkunskapen hos internationella investerare som har erfarenhet av att bygga upp framgångsrika, globala teknikföretag. Detta är något som den här finansieringsrundan ger oss möjlighet till.”